pátek 18. května 2018

Víno na druhou - nástěnka ze zátek od vína

Víno máme s manželem oba rádi. Já bílé, on raději červené. Máme to tak pěkně rozdělené. Kupujeme si ho jak v lahvích, tak ze sudu, a poslední rok i boxy. Ale nenechte se zmást, box není to samé co krabicové víno, i když to tak na první pohled může vypadat. Většinou jsou boxy po 3 a 5ti litrech (seženete ale třeba i 20ti litrové), mají ventilek na nalévání a hlavně mají uvnitř vak - bag. A to je to kouzlo. K vínu se nedostává žádný vzduch, když si naléváte. Vak se prostě jen vypouští a zmenšuje svůj objem. Víno tím pádem po otevření neoxiduje a zachovává si dlouhodobě své vlastnosti. Otevřené tak vydrží až 3 měsíce, aniž by muselo pro tak dlouho dobu být nějak navíc ošetřeno. Bag In Box, neboli BIB, je zároveň i moderním ekologickým obalem. Výroba obalu je méně energeticky náročná než výroba skleněné láhve a jednotlivé složky obalu lze recyklovat. A vzhledem k tomu, že i naši čeští a moravští vinaři do boxů víno stáčejí, dokonce i přívlastkové, po boxu saháme poslední dobou čím dál tím častěji.

Ale i klasické víno v láhvi se u nás doma pravidelně objevuje. A jelikož neustále přemýšlím, co a jak se dá ještě dál použít, recyklovat, korkové špunty - zátky si dávám stranou. Tyhle dostaly nový význam. Budou nositelem, držitelem mých vzpomínek, připomínek a vůbec dalších různých drobností, protože jsem si z nich vytvořila nástěnku do kanceláře.




 Nástěnka ze špuntů je lepená tavnou pistolí, každá zátka ke každé vedlejší. Nakonec jsou krajní zátky seříznuté tak, aby nástěnka tvořila kruh a nebyla po obvodě příliš hrbolatá. Je stažená po obvodě lepicí průmyslovou páskou, přes ni jsem nalepila pomocí oboustranné lepicí pásky stuhu a nakonec proužek juty.

Korkové zátky jsem letos použila i jinak. Bylinkám taky sluší :)




I naše Rozinka to pochvalovala :)




 Snad máte i vy pěkný konec pracovního týdne a můžete si večer posedět právě třeba i se sklenkou dobrého vína s rodinou a nebo přáteli.



Mějte hezký i nadcházející víkend.
Petra



22 komentářů:

  1. Péti, nádherná nástěnka. Taky jsem už přemýšlela, co vytvořit ze špuntů :-) U nás se hodně víno pije bílé, růžové, portské, no nakonec jsem z Moravy a napůl Slovenka, tak se to nabízí. Musím přiznat, že na boxy jsem ještě nenašla odvahu, připomínalo mi to krabicové víno. No u nás by ani 5 litrů nebyl problém a tři měsíce by to rozhodně nevydrželo :-). Měj se krásně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, opravdu se toho neboj a box vyzkousej. Já mám momentálně načnutý tento: http://www.vinarstvivajbar.cz/tramin-bag-in-box Koupila jsem ho u nás ve vinárně. Je skvělé! Mela jsem i jihoafrická vína od jiných dodavatelů, i moravská přívlastková. A opravdu, zatím jsem nikdy nebyla zklamaná.
      Měj se krásně, Petra

      Vymazat
  2. Super nápady so zátkami od vín, tá nástenka je krásna. A víno v boxe sme zatiaľ u nás doma nemali, ale poobzerám sa po ňom :-)
    Pekný víkend,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aďko, děkuju za milý komentář. U nás mají v boxech víno zatím jen vinotéky, v obchodě jsem je neviděla.
      Krásný den přeji. Petra

      Vymazat
  3. Nastenka nadherna....bag in box ekologictejsi??? Jen hezke dny.JP

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Výroba skla samotného je pro životní prostředí poměrně zatěžující záležitostí. Sklo se vyrábí z primárních surovin jako je písek, vápenec, dolomit, soda a samozřejmě i ze skleněných střepů. Suroviny se musí vytěžit stroji, které spotrebovávají palivo, které se opět musí vytěžit, zpracovat. Suroviny se pak taví při velmi vysokých teplotách v pecích a výroba elektrické energie, potřebná pro pece, ekologicky náročná je taky. K ekologické zátěži v podobě vyprodukovaných emisí CO2 nejvíce přispívá samotná výroba - z 57 %. Výroba potřebné energie pak tvoří 16 % a produkce potřebných materiálů 27 % emisí CO2, potřebných k výrobě 1 kg skla (nyní jde celkem o 1,32 kg CO2). Takze ač se to nezdá, výroba skla je pro životní prostředí poměrně zatěžující. Vím, že i box za "sebou" emise má, ale vycházejí o něco lépe ☺
      Jiřinko, přeji krásný víkend a děkuju za pochvalu nástěnky 😊
      Petra

      Vymazat
    2. Vyroba skla je celkem znama....ale porovnavat s "pytlikem" v boxu,ktery zustane "igelitem" ,slozeny z polyamidu a polyet....Tak se na to koukam ja.Cim mene igelitu,tim za me lepe.O pokochani a etikete pri otevirani nemluve.
      Hezke dny.JP

      Vymazat
  4. Peťo, moc hezký nápad a skvělé zpracování. Když doma víno piju jenom já... A tak si láhev sama neotevřu, jen když přijde návštěva. Ty poslední fotky mají krásnou atmosféru, vyzařuje z nich klídek a pohoda.
    Přeji fajn dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já takové večery miluju...když už je teplo a dá se sedět venku...hmmm, paráda to je :)
      Dášo, měj krásný den. Petra

      Vymazat
  5. No super...to je skvělý nápad..:-) Sbírám špunty už asi deset let s tím, že z nich něco udělám...teď už polovina nevím kde je, ale při stěhování určitě najdu...:-) A do kuchyně něco taky vyrobím...Krásnou neděli Petruš....S:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabi, taky si říkáš, že je škoda je vyhazovat, viď? :) Mám ještě od šampáňa, ty jsem dostala, tak popřemýšlím, co s nimi :)
      Měj se prima, Petra

      Vymazat
  6. Petulko, uzasne !!!! Kde ty ba ty napady chodis?😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Mili :)
      to víš, znáš mi, já musím pořád něco dělat :D
      Měj se krásně, Petra

      Vymazat
  7. Nástěnka je super!!! Vím, že kamarádka mi říkala, že také teď kupuji víno v boxech. Mně to nehrozí. Víno piju jenom já a to příležitostně.Ale mám ho ráda. Manžel upřednostňuje pivo :-).
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, některé zátky jsem dostala, všechno jsme to nevypili a hlavně se mi nechtělo dávat do nástěnky ty umělé, na které v lahvích poslední dobou narážím stále častěji. Ještě že mám kamarády, co vínu taky holdují :)
      Měj se krásně, Petra

      Vymazat
  8. Já snad začnu pít víno !!
    Piju jen šampus nebo prosseco, takže nástěnku mít určitě nebudu.
    Ale ta tvoje je boží a já strašně chválím fotky, mají úžasnou atmosféru.
    Krásný týden.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simčo, díky za pochvalu. Šampus já nemůžu, mně ti po něm bolí hlava, nevím proč. Víno mi to nedělá. A třeba tvrdý alkohol, ten dávám opravdu jen výjiměčně.
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  9. Ta nástěnka je super nápad, ale nevim, kde bych všechny ty špunty vzala. Při naší konzumaci vína bych je nenasbírala ani za deset let. :-D
    Krásné fotografie, jako vždy. :-)
    Přeji krásný den, pa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dý, já poprosila i kamarády. Víno sice pijeme, ale občas je to bez použitelného špuntu - box a nebo šroubovací uzávěr. Tak mi známí pomohli :)
      Měj se, pa. P.

      Vymazat
  10. Peti, ta nástěnka vypadá opravdu moc dobře, taky bych tu těch špuntíků měla dost :o)
    Korek je skvělý materiál, dovolím si poradit ještě jednu vychytávku. Zátku nařežu asi na 2 mm plátky a podkládám jimi květináče na terase i i na hřbitovní desce. Za mrazu se nepřimrznou a za deště kolem květináčů nezůstává ošklivé kolečko...
    Popřeji tobě i sobě hodně večerů, kdy máme ve sklence něco dobrého...
    Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, díky za tip. Ještě mi jich spoustu zbylo, tak se budou hodit. Já jich pěkných pár koousků dostala i od kamarádů, nakonec jsem jich měla plnou tašku :)
      Měj se moc krásně a pozdravuj Aaronka :)
      P.

      Vymazat
  11. Petro,
    i mi u nás doma máme rádi víno :-)
    Dělala jsem už korkový věnec a posílala do vinařství do sklípku, ale tato nástěnka mě moc zaujala !
    Materiál mám ;-)
    Na zdraví!

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra