pondělí 23. dubna 2018

Výzva od Blondýnky

Přihlásila jsem se opět k jedné výzvě, tentokrát s názvem Stopa, která byla vyhlášena na blogu Blondýnky ke dni Země, s podtématem zvířata.
Naše rodina zvířecí je, to tedy ano.....2 psy, 2 želvy, 1 andulka. Ale o těch dnes psát nebudu. Já vás zavedu do říše okřídleného hmyzu, a to konkrétně blanokřídlých. Mezi včely. Tu medonosnou zná asi každý. Ale co samotářky, měli jste už tu čest se s nimi seznámit? My ano. Před asi 4 lety se nám v krbu na terase zabydlely první včelky. Začaly si zdatně hloubit komůrky ve sparách mezi šamotovými cihlami krbu. My, tenkrát neznalí, jsme jim v prvních pokusech o zabydlení bránili. Díry do spáry jsme jim obratem zacpávali. Ale ony se nenechaly. Během pár dnů si vyvrtaly jiné. A tak jsme sedli k internetu a začali jsme pátrat, co je to za zmatené včely, co nám lezou do krbu, místo aby létaly do úlu.  A našli jsme...... Bylo to naše první seznámení s včelou samotářkou.


Včely samotářky nejsou tak známé druhy včel. Nežijí ve velkém roji jako včela medonosná, jsou tím pádem mnohem méně nápadné. Nemají klasickou hierarchii jako jejich příbuzné v úle, ale všechny jsou plodnými samičkami, resp. samečky. Každá včela samotářka naklade do chodbičky svá vajíčka, nanosí k nim potravu (pylomedové těsto) a dutinu uzavře. To, kam klade vajíčka, záleží na druhu samotářky. Je jich hodně. Některé mají rády zděný materiál,  jiné dřevo, rákos a jiná dutá stébla, jiné pak např. kladou i do země. Z vajíček se vylíhnou larvičky, ty se živí potravou, kterou mají v komůrce připravenou a po té se zakuklí a nakonec se z nich vylíhne nová generace samotářek. Samičky se spáří se samečky a celý cyklus se opakuje.

A v čem jsou vlastně včely samotářky užitečné?  Jsou to totiž opravdu velmi zdatní opylovači,  dokonce lepší, než včela medonosná. A to zejména při opylování cizosprašných odrůd, rády totiž přelétají z jednoho stromu na jiný a to i za špatného počasí. Nenechají se odlákat na bohatší nabídku pylu na třeba řepkové pole, jako to udělají včely medonosné, ale zůstanou na vaší zahradě a ovocných stromech. Včela medonosná by vám při současném kvetení řepky a vašich stromů jednoduše odlétla a stromy by neopylovala. Velkozemědelci by jistě zaplesali, ale my bychom rádi nebyli. Tak tohle samotářky umí.  
Med nám sice nedají, ale na druhou stranu jsou velmi mírumilovné. Můžete sedět velmi blízko jejich domečku a nebude jim to nijak vadit. Nebudou na vás útočit ani vás nějak obtěžovat.  Můžete je pozorovat i s dětmi. Žihadlo použijí opravdu jen v té nejnutnější obraně, kdybyste je třeba sevřeli v pěsti. 


Dalším jejich velikým plusem je maximální nenáročnost.  Chcete-li samotářky chovat, je to velice jednoduché. Stačí jim brzy na jaře připravit vhodná hnízda - hmyzí domečky. Můžete je buď koupit a nebo vyrobit. Stačí vzít blok pórobetonu nebo špalek dřeva a vrtačku.  Ideální je pro začátek vyvrtat díry o průměru 5 až 10 mm a do hloubky alespoň 10 cm. My už máme krb docela provrtaný, protože jich je každý rok víc a víc, tak jsme jim letos připravili právě pórobeton. Musím říct, že velice ochotně do připravených děr nalétávají. Část stále klade do krbu, tak je letos ještě necháme a příští jaro, hned po výletu jim dírky v krbu zalepíme. Nový domek jsme jim dali schválně do krbu. Ony se vracejí na místo, kde se vylíhly. Počítám, že po příštím létu, tzn. během zimy, jim domek přesuneme o kousek dál a po mnoho letech krb zase budeme moci používat.  


Další druh nám už několik let hnízdí v rákosové rohoži, která byla původně na zastínění jedné strany altánku. Teď patří jen jim. Tam je necháváme naprosto být, na příští rok jim tam přidáme ještě alespoň jeden přírodní domek. Na podzim půjdu sbírat k rybníku rákosí :)



Samotářky si trochu té péče zaslouží. Jsou pracovité, nenáročné, mírumilovné a bohužel,  díky kulturnímu využívání našich zahrad, nemají kde hnízdit. Staré tlející hromady dříví, suchá dutá stébla po bodlácích už na zahradách nenajdeme. A kutat do domu si od nich taky málokdo nechá :) Lidé využívají  velké procento zahrad a polí k pěstování plodin, ale úlů a včelařů ubývá. A samotářka tu odvádí neskutečný kus práce. Dnes mnohdy i za včelu medonosnou. 

Tak co? Nenavnadila jsem vás? Nechcete alespoň jeden hmyzí domeček na zahradu nebo klidně i na balkon bytovky dát? 


Mějte pěkný jarní den.

Petra



22 komentářů:

  1. Se zájmem jsem si přečetla Tvůj výklad o včelkách samotářkách. Můj otec byl včelař, takže činnost kolem včel mi až tak cizí není, ale toto jsem nevěděla. Takže díky za Tvoje větičky i fotečky.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Hani, já jsem byla právě taky překvapená, že většina lidí nemá o samotářkách ani potuchy. Tak jsem ráda, že jsem mohla přispět k rozšíření informacích o nich :)
      Měj se báječně, Petra

      Vymazat
  2. Včelí královno, nádhera, nádhera !
    Tohle je skutečná stopa, pro mne úplně nový level, přiznám se, že jsem netušila.Nepídila jsem se nikdy po těchto létajících stopách, no i z důvodu, že má dcera je těžký alergik na hmyzí bodnutí, tudíž od bodavého hmyzu dál, bylo heslo naší domácnosti.
    Otevřela jsi mi nenásilně cestu do hmyzího světa a já jsem velice vděčná, skutečný přínos,začnu se k dírám na chatě chovat s citem, i když se bude na podzim bourat.
    Děkuji za kouzelnou procházku a přeji krásné jarní dny. / jo a potěšila jsi mne ! /

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Blondýnko, alergie, to je mrzuté...to chápu, že se hmyzu vyhýbáte jak můžete. My měli zatím štěstí, za ty 4 roky ani jedno žihadlo. A to se jim kolem krbu v létě motáme docela dost. A nejen my, ale i psi. Chlupáči si klidně lehnou přímo pod ten krb a pobývají tam společně v naprosté symbióze :) Včely si nás, ani jich, ani nevšimnou. Pravda je, že jich tu samozřejmě nemáme tolik, jako kdyby tu byl úl. To by byl asi jiný hukot :)
      Měj se moc krásně a děkuji ti za výzvu, byl to skvělý nápad!!!
      Petra

      Vymazat
  3. Tedy já si početla o včeličkách opět něco nového. Kdysi v ulici mívali včelaři pár úlů, dnes už jediný pán včelař zůstal a tak se mi zdá, že včeliček míváme na zahradě méně. Ale když jsem s ním mluvila, tak mi děkoval, že mám plno květin a keřů na zahradě a bylinkovou zahrádku, že se u nás jeho včelky mají dobře :o)).
    Péťo moc se mi tvé povídání líbilo.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je přesně ono, Alenko. Včelaři ubývají a divoke včelky samotářky nemají zas kde, díky lidem, hnízdit. Ale snad bude lépe, myslím, že už spousta lidí ví, že k přírodě se prostě chovat dobře musíme.
      Měj se krásně, Petra

      Vymazat
  4. Péťo, krásné povídání a fascinující fotečky :-). Koukám, že jsme měly podobný nápad na ty menší tvorečky ;-). Přiznám se, že nejsem úplně nadšenec umělých hmyzích domečků, do přírodní zahrady mi to trochu přijde jako "pěst na oko" .-). Ale máme v zahradě několik starých trámů, pařezů i zbytky zděného opevnění - nám se to líbí a hmyzu také :-D. Jsou obydlené k prasknutí a potravu u nás mají od brzkého jaro do pozdního podzimu :-)). Včely mám ráda a fascinuje mě, co všechno dokážou, i když jako malá jsem měla alergii a vždycky jsem musela k doktorovi na injekci, ale pak v dospělosti sama zmizela.... Měj krásný den. ZaZa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, Zazi, rozumím. My nemáme úplně přírodní zahradu. Bydlíme ve městě, trávu během letní sezony sečeme mnohokrát. Rozpadlé zídky v okolí nikde žádné, o rákosí ani nemluvím. Takže raději než nic, nabídneme jim domeček. Ten náš budeme trochu vylepšovat a maskovat, byl dělaný pouze na zkoušku, zda se včelám bude líbit. A evidentně ano, což mne moc těší. :)
      Měj se Zazi krásně, Petra

      Vymazat
  5. Peťo, krásné počteníčko a spoustu, pro mne nových, informací. Asi začnu vážně o hmyzím domečku uvažovat.
    Třešeň máme nakvetlou hodně, ale hned vedle je pole s řepkou, takže se jdu podívat, kolik je včeliček u nás a kolik na řepce. Děkuji za inspiraci a zajímavé čtení.
    Měj krásné dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, on umí i hmyzu domeček udělat parádu. Nedávno jsme viděla moc pěkné v Hornbachu. A na netu jich najde pro inspiraci člověk hodně. A s tou třešní u vás .....chce se dobře dívat. I u vás budou určitě samotářky, takže včely tam uvidíš. Jen nenosí na třetím páru nohou tolik pylu jako medonosné.
      Měj se prima, Petra

      Vymazat
  6. Peti, páni, rozšířila si mi obzory! Děkuji!
    Přeji hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, to jsem moc ráda. Pro mne jsou blogy ostatních hodně inspirativní, je to prima, co vše se člověk od ostatních dozví.
      Měj se moc hezky, Petra

      Vymazat
  7. Super článek, Péťo!!! O včelkách samotářkách vím, vrtají nám takto do fasády na chalupě. Ráda bych jim nějaký domek pořídila i k nám domů na zahradu, ale nemůžu vybrat to správné místo, aby ho tam neshazoval vítr. Jak jsme v ulici na kopečku, fouká u nás pořádně. Ale tvůj tip na porobeton všechno řeší. :-) Moc díky.
    Měj se krásně a včelkám zdar! Pa.

    OdpovědětVymazat
  8. No to jsou mi věci...Já na včelky nedám dopustit, ale koukám, že mám velké výpadky ve vzdělání. O včelkách samotářkách jsem doposud neměla ani tušení. TOHLE je opravdu skvělá STOPA, Peťo. To se ti moc povedlo, jsem nadšená. O hmyzím domečku na chatu už uvažuji dlouho, ale že by mohl být užitečný i na balkoně, to mne nenapadlo...
    Pozdravuj včelky, určitě je jim u vás dobře.
    Měj se fajn
    Henrieta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Henrietko, hmyzí domeček je bezva. Opravdu mě těší, že mužů přírodě alespoň takhle maličko pomoci. A sobotní dopolední kafe u něj je parádní. Moc ráda je pozoruji. Nejprve vylezou dovnitř popředu,za chvilinku vycouvají, otočí se a pozadu vlezou zase dovnitř. Usilovná práce ☺
      Měj se hezky, Petra

      Vymazat
  9. Peti úžasný článek, moc děkuji za info o včelkách.
    S myšlenkou o domečku na zahradu uvažuji už od loňského roku..tak uvidíme 😊
    Měj se moc krásně.Z ❤

    OdpovědětVymazat
  10. Petru, děkuji za super informace o samotářkách.Poprvé jsem je pozorovala loni na jaře, kdy se nám zabydleli v našem hmyzím domečku.
    Měj se hezky, Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, to je super ☺ A zabydlel se i jiný hmyz?
      Krásný den ti přeji, Petra

      Vymazat
  11. Petro, děkuji za velice zajímavý článek o včelkách samotářkách. Neměla jsem tušení, že jsou tak užitečné. Můj muž má na včelí bodnutí alergii a tak se jim snažíme vyhýbat. Přeji krásné dny. Růža

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, to chápu...jak je alergie, musí se jim člověk raději vyhýbat.
      Měj se báječně, Petra

      Vymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra