čtvrtek 1. června 2023

Slovinsko I. - Predjamski grad

Dobrý den, vážení.

Posílám vám po delší době opět mnoho pozdravů z Plzně. No, ta delší doba byla opravdu delší..... je to možné, že už je to dva roky? 

V květnu jsem zavítala na 5 dní do Slovinska. A protože mne tato zem, kterou jsem dříve znala jen z dálnice při cestě do Chorvatska, nadchla, dovolte mi, abych se s vámi podělila o několik fotek a tipů na místa, která mne zaujala.

Predjamský hrad (slovinsky Predjamski grad) patří mezi světové unikáty. Je z části vystavěn ze zdiva a z části vytesán do skály, která mu zároveň vytváří monumentální kulisu. V Guinnessově knize rekordů je zapsán jako největší jeskynní hrad na světě. Hrad se nachází půl hodinky cesty od slovinské dálnice A1.


Predjamski grad Slovinsko

Jeskynní krasový svět tu nabízí nezapomenutelný zážitek v bájném světě rytířů. Nedobytný středověký klenot se na 123 metrů vysokém skalním útesu tyčí již více než 800 let. Za největším jeskynním hradem světa se nachází síť tajných tunelů, ze kterých se rytíř Erasmus z Predjamy vydával na loupeživé výpravy.






Erasmus zároveň dokázal odolávat obléhání císařského vojska na hradě více než rok. Tajné zásobování hradu bylo totiž umožněno jeskynními chodbami, kterými se obyvatelé hradu dostávali ven. Vojsko, které se marně snažilo hrad dobýt, navíc Erasmus doslova provokoval tím, že jim sám potraviny z hradních oken shazoval. Vojáci nechápali, odkud jídlo pořád bere. 




V roce 1484 byl Erasmus Jamský ale zabit. A to docela potupně. Sloužící hradního pána vyzradil obléhajícímu vojsku nejslabší místo hradu, což byl středověký prevét neboli předchůdce dnešního WC. A v okamžik, kdy šel hradní pán vykonat potřebu, byl prevét zasažen vystřelenou dělovou koulí. A to byl jeho konec.




Dnes patří hrad státu, je přístupný a určitě stojí za to navštívit i jeho interiér. V ceně vstupného je i propůjčení osobního elektronického průvodce (audioprůvodce), výklad tak můžete poslouchat i v češtině a v hradu strávit tolik času, kolik chcete 


Mějte prima dny.

Petra


PS: možná znáte hrad i vy, kteří jste ho zatím neměli možnost navštívit. Natáčelo se tu totiž několik filmů, např.  Božská relikvie, Hra o trůny, Harry Potter, v jeskyni např. i Vinnetou - Rudý gentleman.

11 komentářů:

  1. Petro, jsem ráda, že ses zas vrátila do blogového světa - tvůj blog jsem četla ráda.
    Slovinsko podle má spoustu zajímavých míst a tohle je určitě jedno z nich. My jsme před mnoha lety byli u Bohinjského jezera a moc se nám tam tenkrát líbilo.
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, umím si představit, že stejně jako vy u slovinského jezera strávíme překrásnou dovolenou. Kola, túry, příroda..... Tahle horská jezera mají opravdu překrásnou atmosféru. Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  2. Peti, moc ráda tě tady vidím! Mám radost, že ses vrátila!
    A hned s plnou parádou. Ze Slovinska toho moc neznám, ale jsou místa, která jsem si tam opravdu zamilovala...
    Přeji krásné červnové dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, moc tě zdravím!
      Mě Slovinsko překvapilo moc. Nevěděla jsem, co čekat. A teď vím, že si to ráda klidně zopakuji :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  3. Lezarts

    Vítám a hned zajímavý příspěvek!
    Slovinsko mě láká, už delší dobu👍

    OdpovědětVymazat
  4. To je dobře, že ses vrátila a hned s takovým zajímavým příspěvkem. Slovinsko znám jen jako průjezd směrem na Chorvatsko. Občas z jen z nějakého film. dokumentu či fotek.
    Měj se moc hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  5. Péťo, vítám tě po přestávce. Zajímavý příspěvek. Měj pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  6. Ve Slovinsku jsem nebyla, takže díky za zajímavý článek. Jeskynní hrad je vážně unikátní a myslím, že pěkných a zajímavých míst je tam určitě spousta. Většina Slovinskem jen profrčí při cestě do Chorvatska, takže ho v podstatě vůbec neznáme. Určitě za návštěvu stojí. Měj se hezky, zdravím 😀

    OdpovědětVymazat
  7. To je nádherný hrad.Ono už z dálnice je vidět v horách dost hradů.Možná je to jeden z nich.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra