pátek 7. června 2019

Limonáda z bezu

Bezovou limonádu miluju. Fakt škoda, že je sezóna bezu relativně krátká. V horkém letním dni si její vychlazenou chuť užívám plnými doušky. Kdo neznáte, klidně zkuste, není to nic těžkého:

Ingredience:
4 litry vody
 20 květů černého bezu
1-2 citróny (z půlky šťáva a druhou půlku na kolečka)
200 g cukru krupice 
 půl lžičky sušeného droždí


Vodu přivedeme k varu, do ještě vařící přidáme citrón a cukr. Později, do už pouze teplé, přidáme omyté květy bezu a droždí, které nám v limonádě zajistí trochu jemných bublinek. Zamícháme, pevně uzavřeme a necháme 24 hodin odležet v pokojové teplotě.  Druhý den pak přecedíme přes plátýnko do lahví a dáme vychladit.



Tuhle domácí limču jsem dělala vloni prvně. Letos jsem si recept trochu upravila, aby nebyla tak sladká. V původním receptu bylo cukru 350 g, ale stačí o dost méně.
Letos tedy nevím, kde soudruzi z NDR udělali chybu, protože jemné bublinky se nekonaly.  Že by bylo špatné droždí? Nádoba na sifon to nakonec zachránila, s bublinkami nám limča chutná víc ッ
Mňam, je to dobrota! 

Ještě vám musím něco ukázat...... Takhle vypadá zelená plocha vedle silnice vedoucí naší čtvrtí. Vždy tam byl jen běžný trávník, který město 3x za léto nechalo posekat. Nevím, který skřítek nám tu chodil a z makovičky vyséval drobná semínka vlčího máku, ale povedlo se mu. Snad nám to tentokrát město nepokosí moc brzy. Nám, obyvatelům, se to moc líbí ッ



Mějte prima dny!
Petra

39 komentářů:

  1. Bezovou máme taky moc rádi ;)
    Letos město taky seká o dost méně, takže je možno vidět mateřídoušku, kopretiny, taktéž vlčí máky a všechno je to nějak veselejší!
    Hezký pátek, Ilona

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, u nás to není tím, že by město sekalo méně. Předchozí roky tam byla tráva ještě i vyšší. Jen v ní letos přibyly tyhle krásné máky :)
      No ať je to jakkoliv, radost to udělá :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  2. Peti,
    super limča, aj ja ju mám rada a často ju robím v sezóne. Len sa chcem spýtať, tie kvasnice v tej limonáde nie sú cítiť? Rada vyskúšam aj Tvoj recept. Vlčie maky sú krásne, aspoň to tam máte veselšie a farbnejšie :-ň
    Pekné dni a víkend, pá
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Adi, nejsou tam cítit vůbec. Taky jsem si prvně říkala, jak to bude chutnat. Ale v pohodě :)
      Měj prima víkend, Petra

      Vymazat
  3. vypadá to úžasně, taky se do té limonády pustím, měj hezký den

    OdpovědětVymazat
  4. Péti, limonádu jsem ještě nedělala, ale sirup ano a všem chutnal, tak se do něj letos musím pustit znovu. Dokud kvete bez. :o) Ta tvoje limča vypadá krásně a máš ji hezky nafocenou. A vlčí máky jsou úžasné.
    Přeji prima víkend. D.

    OdpovědětVymazat
  5. Péti, já sladké vůbec nepiju, ale tvoje limonáda vypadá moc dobře. Vlčí máky jsem letos zahlédla jen z auta a bylo jich pár. Je to krása, tak se kochám u tebe. Měj pěkný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, u nás jsou vlčí máky teď na kdejakém poli. Máme tu málo řepky a hodně obilí. Tak rostou i v něm :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  6. Petro, tuhle limonádu jsem podle tebe dělala už loni a chutnala mi. Já se zítra chystám na mátový sirup, tak na limonádu už asi nedoje, i kdyby bez náhodou kvetl...
    Vlčí máky vám v trávníku vykvetly moc pěkně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, já mám mátový sirup ještě od loňska. Nějak po něm doma nikdo neprahne, přitom je fakt dobrý....nevím proč ho nechtějí. Bez jim chutná víc...
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  7. Túto limonádu robím pravidelne každý rok ... Neviem si bez nej začiatok leta predstaviť ... A vraj sa dá robiť aj zo sušených kvetov, neviem, ešte ste som neskúšala, či je kvalita rovnaká ... :) Peťka, prajem pekný víkend ... L.

    OdpovědětVymazat
  8. Peti, ta limonáda vypadá skvěle. Jestli se dostanu někam, kde nebude bez uprášený městem, moc ráda ji udělám. Jo a sušené droždí (i mnoho dalších potravin) kupuji skutečně v bývalé NDR, tak ti když tak dám vědět :o)
    Makovou ulici máte moc krásnou!
    Přeji hezkou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
  9. Hned bych si plnými doušky načepovala, mňam, jen lenost mi nepřála se k ní dopracovat, dobře mi tak.
    Už zbývá jen Maková panenka a Emanuel, na životě je dokonalé, jak nás dokáže i mile překvapit na místech, kde bychom to nečekali. Krásné a úplně jiné, malebnější...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simčo, máš pravdu, pěkné překvápko přírody :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  10. Tu dělá moje nevěsta.... je moc dobrá a ještě k tomu zdravá.
    Přeji hezký víkend. Eva

    OdpovědětVymazat
  11. Petuli, ta absence bublinek bude zpusobena kvasnicema. Ne vsechny susene kvasnuce "zapracuji". Davej normalni cestve drozdi, staci kousek, necelou polovinu kostky (tak jak jsem ti loni posilala puvodni recept).
    No a nadherna makova ulice by mela byt Makova ulice ! :-)
    Krasnou nedeli!
    Milana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Mili, tenhle recept jsem neupravovala, to není ten od tebe. Loni to vyšlo z bublinkama, letos ne. Ale nevadí. Přišla jsem na to, že si alespoň díky sodovkovači navolíme bublinky jak kdo má rád. A pochutnáme si i bez bublinek. To normální droždí je tam trochu cítit, to doma nepili :o) ....
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  12. Bezovou limonádu znám z dětství, dělávala jsem šťávu. Včera jsme byl na návštěvě u mladých a u sousedů přes ulici kvetl bez. Tak jsem říkala manželovi, že bychom si mohli udělat kosmatice.
    Vlčí máky jsou kouzelné. Měj hezké dny. Růža

    OdpovědětVymazat
  13. Nedělala jsem nikdy tuto limonádu, ale pila ji u kamarádky. Bez suším- to ano, ale jinak nic. Dnes u Lauri i džem jsem viděla, ten tedy zkusím.
    Měj se fajn!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  14. Limonádu mi dělala mamka jako dítku školou povinnému a spolužáci mi jí vždycky vypili. Letos jsem jí dělala už třikrát, ale bez droždí. V naší ulici máme nově udělané zelené ostrůvky, ale místo máku tu kvete řepka. Měj se prima, Romana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Romčo, třeba příští rok řepku nahradí luční kytičky :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  15. Peti bezovka u nás také hraje v tomto období prim.. jen tedy u nás bez droždí.
    A s perlivkou - úžasná záležitost. Vypadá to, že budu vařit další várku :-).
    Krásné, sluníčkové dny Ti přeji.Z♥

    OdpovědětVymazat
  16. Mňam, tak moc bych si jí dala, vypadá nádherně a nikdy jsem jí nepila.:-(

    OdpovědětVymazat
  17. U nás bublinkovú bazovú limonádu nazývame "bazové šampanské" a vychladená chutí neodalateľne.

    OdpovědětVymazat
  18. Limonádu bych si dala hned, přitom jako malé mi bezinky strašně smrděly...
    Jo, a taky mám ráda bublinky.

    OdpovědětVymazat
  19. Letos jsem ji nestihla, i přestože máme bez přímo před domem. Tak bude bezinková :-)
    Krásné léto!
    Zuzka

    OdpovědětVymazat
  20. Limonádu bych si dala, nikdy jsem ji nepila.

    OdpovědětVymazat
  21. Sakra!
    první komentář se mi objevil jako neuveřejněný,
    a druhý uveřejněný.
    Omlouvám se za duplicitu! :-(

    OdpovědětVymazat
  22. ale prooooč! béééé..............é

    OdpovědětVymazat
  23. Péti,kde jsi?Chybíš nám tady.M.

    OdpovědětVymazat
  24. Péťo, přesně, i já se ptám, kde jsi?

    OdpovědětVymazat
  25. Taky se ptám, kde jsi? Fakt tady chybíš!!
    Hanka

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra