sobota 21. listopadu 2020

Průhonický park


Krásný den, přátelé.

Tento týden jsem poprvé v životě navštivila Průhonický park. Neznám snad nikoho, komu by jeho jméno něco neříkalo. Ale popravdě, než jsem tam jela já, věděla jsem jen, že je "někde v Praze". Posléze jsem zjistila, že ani to není tak úplně pravda ツ
Má cesta tam nebyla úplně náhodná. Můj muž má už dlouho nemocné srdce a jezdí každý půl rok na prohlídku do IKEMu. Čeká ho transplantace chlopně. I tentokrát jsem tam jela s ním, jen s tím rozdílem, že jsem, do budov nemocnice nešla. Kvůli opatření, která jsou teď všude. Předem jsem se tedy podívala do mapy a hledala, co je kolem zajímavého, kam bych se mohla podívat. Měla jsem asi jen hodinu a půl, tak jsem nemohla odjet daleko. Můj výběr tedy padl právě na onen Průhonický park. A nelituju ani trošku!














Počasí nezklamalo. Spoustu dní před i po naší cestě bylo, alespoň v Plzni, poměrně zataženo. Ale ten den, to byla sluneční lázeň. V parku jsem byla dopoledne, byl tam takový klid! Na procházce jsem míjela maminky s kočárky, starší dámy v družném hovoru, ale třeba i školku ツ



Škoda, že jsem měla tak málo času. Stihla jsem vlastně obejít jen Podzámecký rybník a už jsem musela jet zpět. Vím, že bych tam mohla být trojnásobek času a ještě by to bylo málo. A to ani nemluvím o tom, že s podzimem vlastně ani nic nekvetlo, mnoho stromů a keřů už bylo opadáno. Průhonický park je vlastně taková botanická zahrada.  Z webových stránek parku jsem si půjčila pár slov:

"Přírodně krajinářský park o rozloze 250 ha založil v roce 1885 hrabě Arnošt Emanuel Silva-Tarouca. Využil členité údolí potoka Botiče a jeho přítoků Dobřejovického a Zdiměřického potoka, použil původní domácí dřeviny v kombinaci s dovezenými cizokrajnými dřevinami. Jako základ parkové kompozice založil mistrně volené průhledy. Porosty dřevin, skupiny stromů a keřů střídal s lučními plochami, rybníky, potoky a jejich slepými rameny. Dovedně využil proměnlivost dřevin v různých ročních obdobích. Výsledkem jeho celoživotního úsilí je vrcholné krajinářské dílo světového významu, jež vytvořil vlastním originálním způsobem.


Mimo významu umělecko-historického je park cenný i dendrologicky, jako sbírka domácích a cizokrajných dřevin – okolo 1600 druhů. Výjimečná je sbírka rododendronů čítající okolo 8000 kusů ve 100 druzích a kultivarech.

Park je zároveň nejvýznamnějším krajinným prvkem jihovýchodně od Prahy a též důležitým útočištěm všech organismů v této krajině.

Průhonický park je Národní kulturní památkou a památkou UNESCO."


Na jaře, v době kvetení, to musí být nádhera. No, co vám tu budu povídat, už se těším, až se tam zase podívám. Resp. podíváme. Mé nadšené vyprávění strhlo i manžela, příští lékařskou prohlídku v květnu završíme společným výletem do zámeckého parku ツ



A co vy? Byli jste tam někdy?

Mějte prima dny,

Petra




















34 komentářů:

  1. Název parku jsem slyšela, dokonce jsem někde na blogu viděla fotoreportáže. Je to opravdu krásné místo, ale nikdy jsem tam nebyla. Jsem neřidič a je to hodně z ruky, pokud mě tam někdo neodveze. Ale třeba jednou, kdo ví :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janinko, třeba jednou pojedete kolem a bude čas na prohlídku. Stojí za to :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  2. Peti,
    ja som o ňom nikdy nepočula, ale je nádherný. Najbližšiu cestu Do Prahy sa tam pôjdeme pozrieť, len neviem, kedy to bude...
    Krásne zábery. A manželovi držím palce, nech všetko dopadne najlepšie, ako sa dá...
    Pekný víkend, pá
    A.

    OdpovědětVymazat
  3. Do Průhonického parku bych se také ráda podívala,dokonce jsem už koukala,kde vlastně je.My to nemáme do Prahy daleko.Možná na jaře.Chytla jsi opravdu nádherné počasí,u nás tak nebylo,aby byla tak krásně modrá obloha.
    Děkuji za nádhernou procházku.Manželovi přeji,aby byl brzy v pořádku.
    Petro,měj hezký večer



    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, s tím počasím to byla opravdu neskutečná náhoda. snad jen jediný den z celého týdne takhle svítilo sluníčko. Paráda.
      Jitko, měj prima dny, Petra
      A děkuji ti :)

      Vymazat
  4. Já mám Průhonický park moc ráda, byli jsme v něm mnohokrát. Krásný je na jaře, když kvetou rododendrony. Ale i na podzim. A také druhá část - obora za silnicí - je moc pěkná. No a pak ještě přes dálnici - Dendrologická zahrada - také stojí za procházku :)
    Měj se krásně, Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, Jak tak na to koukám, klidně by to mohl být výlet na celý den a nebo několik dní, viď? :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  5. Peti,krásné fotky. Průhonický park mám už několik let v plánu, zatím mi to nevyšlo. Třeba až pojedu do Prahy na jaře ... Pěkný zbytek víkendu. Pavla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pavli, to jaro tam musí být opravdu překrásné, držím palce ať vám to vyjde :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  6. Péti,v Průhonickém parku jsem nikdy nebyla,proto jsem se ráda podívala.Je to opravdu krásný park.Moc hezky jsi to nafotila.Klidný večer.Marťa.

    OdpovědětVymazat
  7. PP je nádherný. Jezdím tam s manželem dost často. Nacházím tam klid; objekty na focení a úžasný relax.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, tak to chápu. Já byla opravdu okouzlená. Škoda jen, že času bylo málo. Ale snad příště :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  8. Jé, Petro, to jsi byla kousek od nás - my to máme do Průhonického parku pár zastávek MHD. Takže jsem tam samozřejmě byla už mockrát (i když teď už dlouho ne) - je krásný v každém ročním období. A tobě navíc vyšlo krásně počasí.
    Jinak se připojuji k Marii kousek nade mnou - za procházku stojí i Dendrologická zahrada, která je kousek odtud (u dálničního nájezdu od Průhonic). Ale ta je přes zimu uzavřená. Takže třeba až pojedeš do Prahy na jaře nebo v létě...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Staňo, moc děkuju za tip. Já si tam snad udělám výlet na celý den :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  9. Péti, v Průhonickém parku jsme byli mnohokrát a ještě i s dětmi, protože jsme jej měli blízko. Dnes už to pravda není, tak děkuji za připomenutí. Měj pěknou neděli.

    OdpovědětVymazat
  10. Peti, už jsem tam roky nebyla! Děkuji za úchvatné fotky a manželovi přeji hlavně zdraví!
    Měj hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, moc děkujeme. Operace nutná je, manžel už měl infarkt a mrtvici. A způsobuje mu to právě to srdce. Tak snad už pak bude líp.
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  11. Nemám park daleko, ale byla jsem tam jen párkrát. Několik let se chystáme na rododendrony. Měj hezkou neděli. J.

    OdpovědětVymazat
  12. Byla. A zrovna když kvetla Průhonická nádhera. Rododendrony a azalky, neuvěřitelná nádhera.
    Mají tam obrovské solitéry, skvostné výpěstky ohromné velikosti i hodnoty.
    Přiznám se, že se mi vůbec tenkrát nechtělo jet domů, neb mám tyto rostliny v oblibě a tam jsou opečované a skvěle pěstované.
    Krásnou neděli a hlavně zdraví i panu manželovi, tomu zvlášť. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simčo, moc díky, manželovi vyřídím :) . A na to jaro se tam opravdu těším, čím dál tím víc.
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  13. Nebyla jsem tam. Viděla jsem spoustu fotek, to ano, ale jelikož do Prahy jezdíme málo, tak prostě zatím na návštěvu tohoto místa zatím nedošlo.
    Díky za fotky!
    Klidné dny ve zdraví !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, třeba se vám někdy poštěstí a do parku vás nějaká cesta zavede. Určitě stojí za to. Měj prima dny, Petra.

      Vymazat
  14. Petí, slyšela jsem, ale ještě jsem tam nebyla. Fotky odpovídají mým představám. Krááása! Díky za ně.
    Manželovi přeji hodně zdravíčka!!!!!!!
    K.

    OdpovědětVymazat
  15. Máme to nádherné poklady! díky, Petruško milá, za inspirativní připomenutí! O to více, že Vaše inspirace je v pro Vás poměrně nelehké době... díky, díky, díky

    OdpovědětVymazat
  16. Hezké odpoledne,podzámecký rybník je úplně kouzelný,je krásný a fotky se moc povedly.Moc ráda bych se tam podívala.Pěkné a klidně dny.

    OdpovědětVymazat
  17. Péti, mám to stejně jako Ty. Vím že existuje, ale zatím jsem neměla tu čest se do něj podívat. Koukám ale, jak je tam krásně, tak snad někdy se tam s Mírou také podíváme.
    Přeji klidné dny. D.

    OdpovědětVymazat
  18. Průhonický park je opravdu nádherný a můžu potvrdit, že jeho návštěva na jaře, v době rozkvetlých rododendronů (a nejen těch) je opravdu fakt zážitek, na který je třeba udělat si trochu času. Určitě stojí za návštěvu. Zdravím ☺☺☺

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra