neděle 31. března 2019

Pesto z medvědího česneku

To máte tak: u nás, na západě Čech, medvědí česnek neroste. Možná někde trošičku a vzácně ano, ale ti, co o něm ví, si informaci o místu výskytu chrání a předávají jen v rámci rodiny. Popravdě se ani nedivím. Ty nájezdy česačů, co jsem nedávno viděla v nějaké reportáži, to je síla. Nejedou si natrhat pro sebe, rvou co se dá, hlava nehlava a pak šup, rychle a draze prodat. Vydrancovat místo do posledního lístečku....
Já medvědí česnek v přírodě na vlastní oči ještě neviděla. Doma na zahradě mám vysazené už dva roky tři cibulky, chudáci nějak živoří, no o úrodě nemůže být ani řeč. Těch šest lístečků je mi líto škubat. Když mi před pár lety poslala kamarádka Mili fotku od nich, z Moravy, skoro jsem tomu nechtěla věřit. Kam až oko dohlédne světlý les, stromy zatím holé, bez listí, sluneční paprsky dosáhnou až na zem. Na nekonečný hustý koberec lístečků.....Nádherná podívaná.... 
Letos jsem od ní dostala poštou zásilku. A hádejte co ☺️


Udělala jsem pesto. Jen se solí a olivovým olejem. A je to tedy síla, to jsem ani netušila, že bude mít takové grády ☺️



Určitě ho vyzkouším na pizzu, těstoviny.....

Co vy, máte s pestem z medvědího česneku nějaké zkušenosti? Na co ho používáte nejraději a nebo na co neobvyklého jste ho upotřebili? Poradíte, podělíte se se svými zkušenostmi? Děkuju ☺️

Mějte prima dny,
Petra

PS: Mili, moc děkuju, jsi zlato :)



43 komentářů:

  1. Petro já mám ráda pesto s těstovinami. Z medvědího česneku dělám špenát a dávám ho do brambor, k masu. Prostě má velké využití v naší kuchyni.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, tak špenát jsem druhý den dělala z druhé várky. Ten byl naprosto dokonalý! Fakt chutná bylina :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  2. Peti, nemas za co dekovat, ja jsem rada, ze jsem ti udelala aspon malou radost. A preji dobrou chut ! :-)
    M.

    OdpovědětVymazat
  3. Peti, ještě než jsem dočetla až nakonec, tak jsem si říkala, že bych ti jej klidně poslala. U nás, kousek za Brnem, je ho vážně dost. Je fajn mít na Moravě spřízněné duše, viď :o)?
    Česnek takto vydrží skoro rok v ledničce. Dávám taky do těstovin, do tvarohových pomazánek, do zapečených věcí, klidně do másla, nakládám maso...kdekoliv... stačí málo a jídlo je rázem úplně jiné.
    Tak ať tenhle zelený, céčkem nadupaný zázrak dělá z jídla požitek...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já už takhle poštou loni dostala meruňky. Tedy nedostala, já si je u moravských pěstitelů objednala. Pošta je dovezla naprosto v pořádku a rychle, tak jsem byla nadšená! Takže zdravím všechny moravské spřízněné duše :) Díky za ně :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  4. Péťo, krásné překvapení, takový balíček bych si také nechala líbit. :o) Ani u nás medvědí česnek neroste, takže jsem ho ještě nikdy neochutnala. Pesto vypadá výborně, máš ho i skvěle nafocené.
    Přeji krásnou neděli. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, u mě to bylo taky prvně. Medvědí česnek znám jen vyprávění a nebo už zpracovaný...
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  5. U nás roste v rezervaci, ale tam se trhat nesmí, tak jezdíme kousek dál ke krajskému. A hordy trhačů, rvou to hlava nehlava. Já si vždycky vemu jen pár lístků ať mám čerstvý třeba do pomazánky nebo do polévky. Musím opatrně, jak je to moc, nechtějí to doma moc jíst ;)
    Hezkou neděli.
    Ilona

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, člověk toho nemusí mít na kila, viď?
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  6. Péťo, musím napsat, že jsem na tom úplně stejně jako ty..letos jsem dosadila další 3 sazenice a v zemi mám další dvě, které tady na horách ještě vůbec nevylezly. Tak nevím, jestli se vůbec letos nějakého lístečku dočkám. Pokud ano, tak možná půjde do velikonoční nádivky, neboť Velikonoce jsou teď dlouho.Taková zásilka musela udělat velikou radost! Určitě si pochutnáte! Měj se moc hezky. inka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Inko, letošní nádivka bude, co se týká zeleného, bohatá. Pamatuji xkrát roky, kdy ještě nerostlo nic, když jsou Velikonoce brzy a je zima. Letos to bude dobré :) Pažitku už mám velkou na kosu, kopřivy rostou taky jako o závod :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  7. Péti, pesto už jsem dělala, ale medvědí česnek nevím, ani jak vypadá. Ta zásilka musela udělat radost, viď? Měj pěknou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, to víš, byla jsem nadšená :) Milé překvápko :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  8. S medvědím česnekem to mám podobně jako ty - nikde jsem na něj v přírodě nenarazila. Takže pesto z medvědího česneku vyzkoušené nemám (popravdě - ještě jsem medvědí česnek neochutnala v žádné podobě). Ale loni jsem dostala od neteře pesto z česnekových poupátek a to taky není marné (a česneková poupátka prý obsahují taky spoustu zdraví prospěšných látek).
    A máš to krásně nafocené

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, tak to tvoje pesto vůbec neznám, chutná taky po česneku?
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
    2. Petro, chutná. Neteř říkala, že to jejímu muži poradil jeho kolega, pocházející z Ruska (nebo Ukrajiny), že u nich se to tak zpracovává. Jestli jsem dobře pochopila, tak ta poupátka jsou vlastně odpad při zaštipování česneku a takhle nepřijdou nazmar.

      Vymazat
  9. Peti,
    neuveríš, ale cez týždeň som i ja pripravila pesto :-)
    Máme svoje miesta, kde rástol už vo februári a aj miesta, kde rastie neskôr, tak ho máme na dlhšie.
    Aby som nezabudla, krásne fotky.
    Peknú nedeľu, pá
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adi, to byla při přípravě vůně, viď :o) Museli jsme pořádně vyvětrat :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  10. Peti, letos jsem se na něj ještě nedostala. Pesto je vynikající, já do něj někdy přidávám ještě piniové oříšky.
    Italská kuchyně, pečené brambory, pomazánka, prostě všude tam, kde patří česnek.
    Přeji hezký večer a dobrou chuť.
    Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, díky za tipy :) O oříškách jsem tu už četla. Zkusím je do jedné skleničky ještě domixovat.
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  11. Nikdy jsem ho v přírodě taky neviděla, takže žádné zkušenosti s ním nemám. Dokáži si ho představit stejně jako Helenka v italské kuchyni.
    Přej krásný nedělní podvečer. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, třeba na něj někdy taky narazíš. Je opravdu hodně aromatický. Nechápu, kde se v těch listech bere taková síla :o)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  12. Taky jsem medvědí česnek u nás přímo v přírodě neviděla. Pesto jsem z něj tedy taky nedělala. Ale kupuji si ho sušený. Na naši pouťi je vždy stánek s kořením- je to dobrá firma.
    Pokud ho mám, tak ho dávám všude tam, kam se hodí.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem si ho na trzích před několika lety koupila ve skleničce rozetřený se solí a běžným česnekem. Byl moc dobrý! Ale sušený ještě vyzkoušený nemám, díky za tip, Hani.
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  13. Peti, podobne ako ty mám medvedí cesnak v záhrade ... trsy sú už celkom pekné, ale nemá tie ideálne podmienky, ako v prírode . Na taký poriadny medvedí cesnak chodím k synovi do Bratislavy ... V Petržalke, hneď vedľa činžiakov, je všade ... a tá vôňa, čo sa nesie lesom ... je to úžasné ... Robím z neho najmä pesto, v chladničke vydrží dlho. Pesto dávam na cestoviny, namažem si ho na chlieb ... má veru poriadnu silu, tak len opatrne ... Prajem krásne dni ... L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lauri, moc děkuji za tip. Už jsme ho vyzkoušeli a opravdu jsem byla překvapená jeho silou.
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  14. Péťo, o medvědím česneku pouze čtu, nikdy jsem ho neviděla v takovém množství. Na zahradě jsou mé zkušenosti totožné s těmi tvými :o).
    Přeji hezký duben. J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janičko, těch pár lístečků na záhonu doma, to je člověku líto je trhat, viď. Třeba se nám časem rozroste :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  15. Musím sa priznať, že s medvedím cesnakom nemám žiadne skúsenosti, pretože u nás vôbec nerastie. A trošku ma to mrzí, lebo je to veľmi zdravá bylina, ktorú by som určite vedela v kuchyni zužitkovať. Prajem pekný začiatok týždňa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moni, mě překvapilo, jak je jeho chuť po česneku silná. Já jsem si myslela, že je to cítit jen trošičku. Ale opak je pravdou.... Je to síla! Ale my máme česnek všichni moc rádi :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  16. Jsem vidlák, kupuji ho sušený, ale s živým jsem se nepotkala.
    Víš, milá Péťo, já věřím, že bych v tom lese posbírala ledacos, vsadím se, že česnek by to nebyl.
    A protože se mám ráda a mé milé také, neriskuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simčo, prý se splést nedá, protože opravdu silně voní po česneku. Po jeho zpracování jsme otevírali okna dokořán 😁
      Ale takhle já to mám s houbami. V lese jich nechávám víc, než sbírám. Když si nejsem jistá, což jsem jen u několika málo druhů, raději je v lese nechám.
      Simčo, měj prima dny, Petra

      Vymazat
  17. Pod Javorinou, odkiaľ pochádzam sú plné lesy medvedieho cesnaku - teda pri jarkoch, potokoch ho je také množstvo, že sa dá kosiť. Bola som s rodičmi prvý krát tento rok a nazbierali sme ho dve kabele. Spravila som pesto (olivovy olej, sol - aj do trochy som skúsila pridať mleté vlašské orechy) Nakrajáný som ho dala ako plnku do slaných rohlíčkov, ale najväčší úspech má nakrájaný na masťový chleba. Jedli sme ho ráno, večer, celý týždeň. Je to výborná bylina a fakt je škoda, že tam u vás nerastie...ale určite tam máte zasa niečo, čo inde nemajú :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To musí být nádhera, tohle vidět na vlastní oči. My tu máme lesy především jehličnaté, v menší míře smíšené. A to asi medvědí česnek nemusí.... Ale hub v nich roste hodně 😊
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  18. Pesto namazané na čerstvé bagetce je úžasné. Vzhledem k ceně pioniových oříšků mixuji medvědí česnek a oliv. olej spolu se slunečnicovými semínky. I s lískáči je dobré. Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peti, díky za tip. Já dělala přesto prvně, bez oříšků. Ale mám dvě skleničky, tak bych jednu mohla ještě o ty oříšky obohatit. Díky 😊
      Měj prima dny Petra

      Vymazat
  19. Přiznám se,že jsem ho ještě nikdy neviděla,taky kdybych ho hledala v lese,tak ho ani nepoznám.Hezké jaro.Marťa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, z medvědího česneku se sbírají listy podobné tvarem listům konvalinkovým. Ale ta vůně je nezaměnitelná 😁
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  20. Peťo ani u nás neroste, máme jenom jehličnaté lesy a ano i mě na zahradě živoří asi šest lístků, které se teprve teď derou ze země, tak snad se jednou dočkám sklizně aspoň na chleba s máslem 😁

    OdpovědětVymazat
  21. Peti,
    ty fotky jsou fakt super, ta zelená mě úplně nabíjí. Jak od profíka :)

    OdpovědětVymazat
  22. Milá Peti .. mé chutě na zelené pesto už znáš :-),tak ti jdu pochválit tvé nádherné fotky a úžasnou kamarádku.
    Posílám pozdrav a měj krásné dny.Z♥

    OdpovědětVymazat
  23. Třetím rokem mám na zahrádce svůj medvědí česnek. Zatím ho netrhám, ale až/jestli se rozroste, ráda bych pesto zkusila taky.
    Moc pěkně nafoceno. :-)
    Krásné dny přeji, pa.

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra