neděle 7. dubna 2019

Včelí - hmyzí domek

S výrobou včelího domku jsme začali už loni. Před rokem jsem vám v tomto článku popisovala život včelek samotářek v našem krbu a rákosové roletě. A jak nás vlastně včelky samotné přiměly k výstavbě nového včelího domku. Loni to byla rychlovka, taková z nouze ctnost. Vzali jsme jen blok porobetonu, vyvrtali do něj dírky různých velikostí a některé včely se do něj z našeho krbu přestěhovaly. Letos jsme domek dopracovali. Není sice tak krásný jako vidím v různých hobby obchodech, ale je náš a vlastnoručně vytvořený, tak z něj mám radost větší, než z koupeného. 

Při jeho dostavbě jsem, ve svých téměř 43 letech, zjistila, že není rákosí jako rákosí. Potřebovala jsem to duté, do kterého si včelky zalézají. Vyrazili jsme k rybníku, vybaveni zahradnickými nůžkami, nastřihali stébla doutníků - neboli jak praví wikipedie, orobince. Doma jsem zjistila, že to není to rákosí, které potřebuju. Tohle dutá stébla nemá. Tak jsem začala pátrat nanovo. Další pokus už byl lepší, našli jsme pravý rákos s dutými stébly. Člověk se prostě neustále učí :)


Stébla jsem nastříhala na patřičnou délku, na ně pak přidala ještě šišky. Pod rákosím je provrtaný dřevěný trámek. 
Z porobetonu i z krbu nám ty loňské včelky už letos vylétly. Teď je okolo domečku ticho jako po pěšině. Ale vím, že do 14 dnů začne ten správný mumraj a včelky se začnou vracet a do komůrek klást vajíčka. Jsem zvědavá, v jakém množství obsadí i dřevěné komůrky a rákosí. Není totiž včela jako včela. Ta z porobetonu se v rákosí neubytuje a tohle platí i naopak. Tak držte palce, ať se jim nový domek zalíbí a do krbu už se nevrací. Je to příjemné, sednout si s hrnkem kávy na terase a v klidu je pozorovat. Kromě toho bychom mohli konečně po několika letech použít i krb k tomu, k čemu byl původně určen ☺️


Co vy, máte někdo včelí nebo hmyzí domeček? Nebo se hmyzu raději vyhýbáte?


Mějte krásný zbytek víkendu,
Petra

39 komentářů:

  1. Peťo je super! Já mám taky nový hmyzí domeček, ale nemám vlastní výtvor já jsem si ho koupila od moc šikovného pána. Minulý týden jsme ho na zahradě nainstalovali a teď čekám na první osadníky.
    Měj krásnou neděli!

    OdpovědětVymazat
  2. Petro, hmyzí domeček nemám, ale tak trochu jsi mne inspirovala, že vlastně na chalupě bych ho mít mohla. Tak až někdy nebudu mít co dělat, mám námět, do čeho se pustit. Jen se trochu bojím, aby ho neosídlili sršáni, které tu míváme taky. Těch se bojím a nerada bych je někam lákala.
    Hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, nejsem tedy odborník na hmyz, ale sršně si staví hnízdo, mají klasickou hierarchii, tzn. jednu samici - královnu, zbytek dělnic. Hmyzí domek asi nebude nic, co by je zaujalo.
      Každopádně sršně taky nemusím, i když vím, že jsou vlastně užitečné a pro zdravé lidi nejsou nebezpečné.
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  3. Petro, také máme hmyzí domek a už kolem poletují první včely. Krásný zbytek dne. Květa

    OdpovědětVymazat
  4. Nemám a mīt nemohu, dcera je těžký alergik a co bodnutí, to záchranka.
    Takže né.
    Osobně bych to vítala, jsme skoro v lese a ta paleta živočichů s křidélky či bez nich je neuvěřitelná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simčo, tak to chápu, to jste rádi, když se hmyz drží co nejdál.
      Tak ať je to letos bez komplikací!
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  5. To je přímo hmyzí vila :o). Tak to tedy držím palce. Domeček nemám ani hmyzí, neb nemám ani svůj :o)).
    Peti, užívej pohodového jara.

    OdpovědětVymazat
  6. Parádní domek jste postavili, Peti! Moc se mi líbí!
    Já jeden úžasný dostala na podzim, děláme na zahradě nějaké úpravy, tak ještě nemá své pevné místo, ale kochám se i tak.
    Přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já na ten tvůj pamatuju, je moc krásný!
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  7. Milá Péťo, to je doslova hmyzí hotel :-) Já domeček loudím od manžela už třetím rokem a pořád nic, takže díky tvým radám se do něj pustíme s dcerou samy. Hezké jaro! Romana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Romanko, opravdu nebyla výroba těžká. Kdo umí jen trochu pracovat s vrtačkou, zvládne to. Tak ať se povede :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  8. Péti, dlouho o něm přemýšlím, ale nevím, kam s ním. Ten Tvůj je opravdu pořádný, jak píšou ostatní, hotel, tak ať se v něm včeličkám dobře bydlí a vám dělají milou společnost u terasy.
    Přeji krásnou neděli. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, moc děkuju. No, asi jsme v plánu tak velký původně ani neměli, ale jak jsem psala, loni to s tím porobetonem byla taková rychlovka, protože už opět včelky vrtaly v krbu. No a když už se tam zabydlely, nechtěli jsme jim to zmenšovat. Tak mají co do velikosti super "bejvák" :o)
      A kam s domečkem? Ono je to, Dášo, skoro jedno. Uvidíš sama, že ten pohyb okolo domečku je poměrně krátkodobý, alespoň co se včel týká. Největší mumraj zaznamenávám duben, květen, pak už je poměrně klid. A i v těch nepilnějších dnech se přímo u něj dá sedět, jíst, jakkoliv se pohybovat. Včely si nás i našeho jídla absolutně nevšímají. Můžeš od něj být půl metru a pro včely jako bys tam nebyla. Klasického úlu se bojím, ale tady není vůbec důvod.
      Měj prima dny, Petra
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  9. Péti,domeček vypadá moc pěkně.U vás se včelky budou mít!Já nemám domek hmyzí ani svůj,bydlíme v paneláku,jsem ráda,že mám aspoň balkón,kde si můžu sednout s knížkou,pěstovat kytičky.Přeju krásnou sluníčkovou neděli.Pa Marťa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, on je i balkon prima, kafíčko na čerstvém vzduchu chutná hned líp :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  10. Péti, hezký domeček máš. U nás už nějaký ten pátek stojí. Někdy pozoruju ptáky, jak vytahují nastřihané větvičky a brousí si zobáky na něco k snědku :)
    Měj se hezky. J.

    OdpovědětVymazat
  11. Hmyzí domek jsme si pořídili teď na zahrádku, tak jsem zvědavá. Je takový malý, koupený v hobby obchodě. Pokud se osvědčí, vyrobíme si i vlastní.
    Vy máte moc krásný. Já z potřebného materiálu mám jen ty šišky 😊
    Hezký večer, Ilona

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, tak dej pak vědět, jak se zabydluje :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  12. Ahoj peťka,
    včelí domček je parádny, vždy ich obdivujem, ale na vlastný si netrúfnem. Nieže by som to nezvládla, ale mám silnú alergiu na uštipnutie a potom si musím užiť liek a pichnúť epipen...
    Tak nech sa včielkam u vás darí a vy môžete v kľude spustiť grilovaciu sezónu :-)
    Pekné dni,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adi, tak to je mi líto, to chápu, že si hmyz k sobě nelákáš. Tak ať to letos zvládneš bez potíží!
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  13. No páni Peti..to je přímo dům. Je úžasný,to se bude bydlet.A opět se usmívám.. právě vybavujeme ten náš a mám stejný problém s bambusem.. nemá diry..chjooo 😉😉😉 Krásné dny ti přeji.Z🖤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeničko, i pro tebe to bylo překvápko? Já koukala jako blázen, kde že ty dírky jsou :o)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  14. Domček pre hmyz ako taký nemáme, ale minulý rok som v záhrade navrstvila prírodné materiály do drevenej bedničky ... sú tam otvory rôzneho priemeru, škáry a myslím, že sa tam chrobáčikom páči ... Pre včielky domček nemáme ... sused je zanietený včelár, tak o ne sa stará on. Tvoj domček je skvelý, veľmi pekný ... nech slúži svojmu účelu a k spokojnosti nových obyvateľov ... Peti, maj sa fajn ... L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lauri, to je pěkné, tak to hemžení hmyzu znáte taky :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  15. Hmyzí domeček nemáme, ale ve spodní části zahrady je místo, kde jsou už dlouho složené předměty, které k úkrytu hmyzáčkům slouží. Jinak mám ke včelkám kladný vztah, neboť můj otec byl včelař.
    Hezký den, Petro!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, k úlu bych se já bála :o) Ale vybavená nějakými ochrannými prostředky a poučením od včelaře, to by mohla být zajímavá zkušenost.
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  16. Je náádherný, mám taky hmyzí domeček, který je z loňska trochu obydlený.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aničko, tak to je prima, určitě letos zase přibudou :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  17. Péti, ten je krásný. My u nás včely mít nemůžeme, můj muž získal před lety alergii po bodnutí infikovanou vosou a od té doby musí po bodnutí okamžitě do nemocnice a rychle, páč by mohl umřít. Takže my takovou nádheru mít nemůžeme. Včelky potřebujeme, ale můj muž se nepřibližuje k třešni, dokud neodkvete. Měj pěkné pondělí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, ajaj, tak to je nemilé. Držím pěsti, ať to letos zvládnete bez bodnutí!
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  18. Také už jsme přemýšleli o ☺☺hmyzím domku. Na chatě by ho místní hmyz určitě uvítal ☺☺☺

    OdpovědětVymazat
  19. Peti, čo si človek vyrobí sám, to poteší omnoho viac, ako kupované. Tvoj domček je krásny, nemá chybu. Tak veľa hmyzích podnájomníkov prajem.:) Maj sa krásne. D. :)

    OdpovědětVymazat
  20. Máme maličký hmyzí domeček. Ten váš je parádní.

    OdpovědětVymazat
  21. Ani nevíš, jak jsem se na tenhle příspěvek těšila. Paráda, nádhera!
    Musím se pochlubit, někdy snad i na blogu, že od Vánoc jsem také majitelkou hmyzího domečku. Vlastnoručně mi ho vyrobil manžel a dojetím jsem brečela snad půl hodiny... :-D Před pár dny jsme ho vyšoupli z garáže ven, tak snad ho hmyzáci brzy obydlí.
    Krásné dny, pa.

    OdpovědětVymazat
  22. Moc povedené. Přeji kupu spokojených nájemníků!
    K.

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra