středa 29. srpna 2018

Třebíč

Krásný den vám všem :)

Do dalších úzkých a křivolakých uliček nás při našem putování na jižní Moravu zavedlo město Třebíč. Na prohlídku jme měli opět půlku dne a tu jsme věnovali známé třebíčské židovské čtvrti. Stejně jako předchozí Telč i tato čtvrť je zapsaná na seznamu památek UNESCO. A není se čemu divit. Je to jediná plně dochovaná takováto čtvrť mimo území Izraele. 





"Třebíč kdysi patřila k významným střediskům židovské kultury na Moravě a unikátně zachovaná židovská čtvrť je němým svědectvím soužití Židů a křesťanů. Židovská čtvrť s hustou zástavbou zahrnuje více jak 120 obytných domů, které doplňují objekty bývalých židovských institucí - radnice, školy, rabinátu a chudobince. Zadní synagoga navíc nabízí ve své expozici dobové informace o historii židovské čtvrti. Přední synagoga dnes slouží jako modlitebna Československé církve husitské. Původní židovský hřbitov byl v 17. století přemístěn na severní svah kopce Hrádek, kde je dnes k vidění kolem 3 000 kamenných náhrobků, z nichž nejstarší pochází z roku 1631. Součástí hřbitova je také obřadní síň z roku 1903 s unikátně dochovaným interiérem, kde se dodnes  mohou provádět pohřební obřady podle starých židovských tradic." zdroj 





Z dnešního pohledu se nám zdá až romantické, bydlet na takovém místě. Nádech starých časů, nostalgie. Člověku až srdce zaplesá, když vidí tu směsici malých domku nalepených na sebe, se střechami až propletenými, s okny tak blízko u sebe, že by si sousedé mohli ruce podat. Ale z pohledu tehdejší doby to nebyla žádná slast. Lidé zde žijící neměli v životě na růžích ustláno a jejich bydlení bylo tomuto osudu obrazem. Naměstnáni tu žili v počtu až 1700 obyvatel! Považte, jak vysoké je to číslo. Jestli dobře počítám, vychází to přibližně 14 osob do jednoho domečku. Dnes jich tu žije něco málo přes 300. Hygienické podmínky tehdejší doby, vlhké stísněné uličky i domky namáčknuté k sobě, občasně zaplavovány blízkou řekou, nucená izolovanost této kultury, osob. O jejich posledním osudu ani raději nepíšu.....










Je dobře, že se povedlo nejen zachovat, ale i opravit takovýto světový unikát. Je dobře, že se nezapomíná. Je dobře, že i další generace uvidí, co vidět mají.... když to vidět budou chtít.....


Pěkný den vám všem.


Petra





40 komentářů:

  1. Petro, krásné fotky i napsané!
    Třebíč je zatím pro mě velká neznámá, ale hřbitovy, zvlášť ty židovské můžu :-)
    Měj krásné poslední srpnové dny !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, tak jestli to nemáte daleko, tak si udělejte výlet. Hřbitov je tedy pro mne hezčí např. v Mikulově. Ten třebíčský je v té starší a hezčí části, díky rozrostlému břečťanu, z velké části neprůchozí, ale samozřejmě i tak to má své kouzlo.
      Měj se krásně, Petra

      Vymazat
  2. Krásně jsi Třebíč zachytila
    Ty fotky jsou nádherné, dýchá z nich zvláštní pokoj a klid a to světlo..
    Měj se hezky i u vás.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, je to tak. Navíc umocněno tím, že v těch uzounkých uličkách téměř nenarazíš na auto. Takže obraz tehdejší doby je o to autentičtější :)
      Měj se moc hezky, Petra

      Vymazat
  3. Třebíč, konkrétně právě židovskou čtvrť, mám už nějakou chvíli v plánu a svými fotkami jsi mne navnadila ještě o něco víc. Fotky se ti moc povedly, dýchá z nich pohoda a romantika (která to v reálu kdysi asi moc nebyla - to máš pravdu).
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, určitě si výlet udělejte. Dá se tam v klidu strávit celý den :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  4. Krásné město, které vůbec neznám.
    Nádherně nafoceno. Eva

    OdpovědětVymazat
  5. Krásne fotky aj popis, majú svoju hĺbku...

    OdpovědětVymazat
  6. Tak to je krásná virtuální procházka! Děkuji!
    Zuzka

    OdpovědětVymazat
  7. Peti, v Třebíči jsem byla několikrát a ráda se kdykoli vrátím! Tu romantiku v uličkách, to starožitnictví, do kterého vždycky zajdu, ta kavárna místní charity, to všechno je jak milé pohlazení! Dobře si to napsala, stačí se jen zamyslet a uvědomit si některá fakta a romantika je neodvratně pryč.
    Měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, Helenko. Když někam jedu, snažím si nejprve přečíst o tomto místu nějaké informace, nerada jezdím nepřipravená. A tady, v takové dlouhé historii této čtvrti jsem témeř nenašla světlé místo. A to opravdu vynechávám ty poslední jejich týdny a měsíce života v Třebíči. Nebylo to jednoduché....
      Měj prima den, Petra

      Vymazat
    2. Helenko, a nesměrovala bys mi, které dva podniky jsi měla na mysli? Zřejmě jsme ani na jeden nenarazili. Tak třeba by se mi informace od tebe hodila na příště :)
      Děkuju :)

      Vymazat
    3. Peti, kavárnu jsem našla https://www.uzidovskebrany.cz , i když o charitě tam zmínka není. Je to už asi dva roky, co jsem tam byli... A ten starožitník, možná spíš vetešník, to se k židovské čtvrti hodí líp, ten je nedaleko hotelu Joseph 1699, podle tvých fotek bych řekla že na protějším rohu.
      Hezké odpoledne, H.

      Vymazat
    4. Moc děkuju, Helenko, okolo toho starožitníka jsme přímo šli, jmenuje se Antik - bazar Indy. Měl ale bohužel zavřeno, jinak bych stopro nakoukla :) Cukrárnu (podle tvého odkazu) jsme míjeli hned na začátku naší procházky a pak i na konci, kdy jsme se vraceli k autu. Tak třeba při další návštěvě Třebíče si dojdeme na kafíčko a něco k tomu.
      Měj se prima a díky :)

      Vymazat
  8. Díky za zprostředkování, snad Třebíč také někdy navštívíme. Moc krásně jsi zachytila atmosféru míst, kde život zajisté jednoduchý nebyl.
    Peťo, měj moc hezké dny.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, je to moc pěkné místo. A člověka to donutí se alespoň trochu zamyslet nejen nad svým životem a konáním.
      Měj se moc hezky, Petra

      Vymazat
  9. Ty jsi nám Třebíč opravdu krásně nafotila. Nikdy jsem tam nebyla, jen v různých časopisech o ní četla.
    No, třeba se mi poštěstí se tam podívat.
    Měj se Petro, moc hezky! Moc se mi u Tebe na blogu líbí.
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, moc ti děkuju za pochvalu, opravdu jsi mě potěšila :)
      A do Třebíče se někdy vydejte, stojí to za to. A zkuste to déle než jako my na půl dne. Ani jsme nestihli všechno si projít...
      Měj se krásně, Hani.
      Petra

      Vymazat
  10. Péti, v Třebíči jsem byla jen jednou a jen na skok. Díky za tvoji reportáž a hezké fotky. Měj se krásně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, i my tam strávili jen pár hodin..... Ale ráda bych si to někdy zopakovala.
      I ty měj krásné dny :)
      Petra

      Vymazat
    2. Zdravím, opravdu musím pochválit fotky. I přesto, že jsem tam byla již 2x tak jsem spoustu krásných míst z Vašich fotek neviděla.Takže tam prostě musím potřetí. S pozdravem Věra

      Vymazat
    3. Věrko, i já se tam určitě vrátím. Vím, že jsem tam toho ještě spoustu neviděla. Je to nádherné místo. Krásný den přeji, Petra

      Vymazat
  11. Třebíč neznám,
    a po tvé krásné reportáži,
    chci tam! :-)

    OdpovědětVymazat
  12. Třebíč - moje město. Vždycky mě potěší, když vím, že na někoho zapůsobí příjemným dojmem.

    OdpovědětVymazat
  13. Krásné fotky,krásné město.Děkujeme za zprostředkování,pěkné sluníčkové dny.Marťa.

    OdpovědětVymazat
  14. Peťo, zde jsem nikdy nebyla a jsem nadšena z Tvých fotek těch krásných uliček. Moc hezké místo i město.
    Přeji fajn víkend. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, třeba tě tam tvé cesty někdy zavedou. A jestli ano, udělej si čas. Nebudeš litovat.
      Měj se krásně, Petra

      Vymazat
  15. Ahoj Péťo. V Třebíči i v Telči jsem byla a obě dvě města se mi moc líbila. Ráda se tam opět někdy vrátím. Měj hezký víkend. Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivo, máme to ale poklady, v té naší zemi, viď :)
      Krásný den, Petra

      Vymazat
  16. Letní procházky za historií mne velice baví a tvým okem zaznamenaný tok času, jo, to je přesně, co k létu, dovoleným patří.
    Tvé citlivé oko dokáže s mým nitrem divy, jsi kočka šikovná a umíš mne naladit. Děkuji.

    OdpovědětVymazat
  17. Milá Petro, prosím, byla otevřena čili přístupná bazilika sv.Prokopa? Ráda bych se tam po letech zase jednou podívala, do Třebíče, Nové Říše a pod., už jsme tomu koutu republiky dlouho nevěrní.
    Díky Jiřina z N.
    trvalkadahlia.blog.cz
    a díky za fotky, hodně mi to připomnělo...bohužel léta letí, naštěstí fotky paměť povzbudí

    OdpovědětVymazat
  18. Krásně zachycená Třebíč, kterou bohužel taky neznám. Moc ráda jsem se podívala.
    Židovským památkám obvykle moc nedám. Nedokážu se soustředit jen na to místo a užívat si tu krásu kolem. Vždycky myslím hlavně na válku a na holocaust a je mi z toho špatně. To utrpení... Celé rody ztracené.. :-(
    O to víc díky za tvou reportáž, při které se mi to podařilo nevnímat.
    Přeji krásné dny. Pa.

    OdpovědětVymazat
  19. Nádherné fotky Péťo. V Třebíči jsem nikdy nebyla a vypadá, že je to nádherné město a vilu Thugenhat chci navštívit už dlouho, tak doufám , že to bude brzy. Třicátá léta miluji jak v oblékání tak i nábytkovém desénu. Máme i kancelářskou budovu s těchto let a chráním ji jak oko v hlavě. Takových vychytávek co měli, jen žasneme.

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra