středa 28. listopadu 2018

Koblihy


Sladkého budeme mít za měsíc asi všichni dost, ale teď si u nás doma klidně dopřejeme nějakou tu pomyslnou třešinku na dortu. Nevím jak u vás, ale u nás se nikdy cukroví před Štědrým dnem neujídalo. My, jako děti, jsme si mohly uzobnout maximálně těch několika málo nepovedených, většinou polámaných, kousků, které během pečení zbyly. Ostatní se pěkně schovalo do krabic a dalo do chladu uležet. A krabice byly hlídány ostřížím zrakem naší maminky. Asi věděla dobře proč to dělá :) A teprve až se Štědrým dnem se neslo na stůl. 
Tradice jsou tradice, takže je vám jasné, jak to probíhá nyní u nás doma. My si vychutnáváme cukroví až od 24.12. 
A mezitím, aby nás nehonila mlsná, si klidně něco dobrého upečeme. Tedy....pro tentokrát vlastně usmažíme. Co třeba koblihy? Můžete říct, že ty se dají koupit na každém rohu. Ale domácí, s vlastním džemem? Ty nikde nekoupíte ☺️


ingredience:
500 g hladké mouky
35 g droždí
3 žloutky
250 ml vlažného mléka
50 g másla
50 g krupicového cukru
3 lžíce rumu
špetka soli
olej na smažení
náplň: džem nebo povidla

Těsto klasicky zaděláme a necháme vykynout. Na pomoučeném válu z něj pak vyválíme placku cca 1 cm silnou a větším vykrajovátkem a nebo skleničkou vykrojíme kolečka. Na polovinu koleček dáme po lžičce náplně a přiklopíme zbývajícími kolečky. Okraje pečlivě přitiskneme a znovu vykrojíme. Spoj se tím více zpevní. Koblihy zakryjeme utěrkou a necháme je ještě asi 20 minut kynout. Smažíme pak z obou stran dozlatova.



Tuhle várku dělala v podstatě dcera sama. A musím říct, že se jí víc než povedla. Mňam ☺️

A jak to probíhá s cukrovím u vás? Mlsáte už předem nebo chodíte jen "tajně ochutnávat"? A nebo trpělivě čekáte až na vánoční čas jako my?


Mějte pěkné dny!
Petra


PS: připomínám soutěž o dárečky z minulého příspěvku. Do této neděle, 2.12. se o ně můžete přihlásit :)




35 komentářů:

  1. Petro, voní to až k nám domů:)
    My jsme byly doma 3 děti. Mamka pekla cukroví už od půlky listopadu a velice pečlivě jej ukládala do vysokých krabic od čokoládových kolekcí. Krabice před námi schovávala do nejvyšších polic v komoře. No, jak jsme mezi sebou věčně válčili, tak tady jsme spolupracovali. Byla to výzva! Po policích jsme lezli jak spidermani, jeden držel police, druhý krabici a třetí odebíral cukroví na misku. Co jsme nestihli my, to zvládl za nás dokončit v noci taťka :) Týden před Vánocemi mamka kontrolovala stavy a našla prázdné krabice :) Rychle pekla alespoň nějaké kousky. No a od Štědrého dne bylo cukroví na stole a mamka rikala: Berte si, tady to nikdo nejí... :)
    Martina z Brna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, tak to jsem se zasmála. Úplně vás vidím 😀 A maminku pak taky... 😀
      My se jako děti na lumpárny taky uměly spolčit. Byly jsme taky tři. To byly časy ...
      Měj se moc hezky, Petra

      Vymazat
  2. Při pohledu na koblihy se mi sbíhají sliny :o)
    My taky nesměli ujídat, ale taťka dokázal spořádat všechny pařížské rohlíčky potají ;)
    Krásný den
    Ilona

    OdpovědětVymazat
  3. Hneď by som si dala, mňam, robím ich ale zriedkavo...
    Pekný deň,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adi, my je taky moc často neděláme. Ale o to víc si je pak vychutnáme :)
      Měj se moc hezky, Petra

      Vymazat
  4. Petro, koblihy máš nádherné, jen se sliny sbíhají. Já se pořád (i ve svém ne úplně nízkém věku) kynutého těsta trochu bojím. Možná i proto, že jsem neměla důvod to moc zkoušet - kynuté dostávám od mámy (a dostávala jsem od tchýně), což nám stačilo a stačí.
    S vánočním cukrovím jsme to doma měli podobně - před svátky se odebíralo jen na vánoční besídky. Snažím se to držet i doma (a chlapi občas na balkóně, kde mám krabice, ujídají ;-) a já pro formu hudruju, aby měli pocit zakázaného ovoce a víc jim to chutnalo ;-))
    Měj se pěkně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, přesně tak...ono to zakázané chutná nějak lépe :)
      měj prima víkend! Petra

      Vymazat
  5. Koblihy alebo ako sa im u nás hovorí šišky robievam vo fašiangovom období. Vydarili sa ti krásne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moni, to je dcery práce :) Ale chutnaly báječně!!
      Měj se prima, Petra

      Vymazat
  6. Mlaskám, mám klávesnici ocintanou, fuj.
    U nás to bylo maličko jinak, moje maminka péct neuměla a nepekla. Jediné cukroví, když tedy bylo, tak ho upekla moje teta. Já sama už peču a velice ráda, jen jsem maličko pozměnila pravidla. Mám v prosinci úplně všechno, svátek i narozeniny, nu a když chodí návštěvy s gratulací, vyndám cukroví a má daleko větší úspěch než na vánoce, když jsou všichni napchatí a nestojí než o to, jak přežít.
    Krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si pamatuju, jak se u nás, před mnohými lety, vlastně už desítkami let :D, Vánoce řešily.... tedy především jídlo. Byly ho hory a kupy, nacpaná lednice i spíž. No u nás to tak naštěstí není. Máme svoje rituály i v jídle, to ano. Salát a řízek, cukroví..... no tím to u nás končí :) Ani s pečením to nepřeháním, 4 druhy stačí :)
      Simčo, hlavně žádný stres, viď?! :)
      Měj se moc hezky, Petra

      Vymazat
  7. Koblihy jedna radost. Občas jsem je delávala, když byli kluci malí.
    Když ono to cukroví ulovené potajmu nějak víc chutná. Taky měla mamka vše krabicích uschované. Já jsem to respektovala, ale brácha určitě slídil. Převzala jsem tu tradici do své domácnosti, ale ne doslova. Vím, že hoši ujídali :-).
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, taky mám občas podezření, že nějaký ten kousek zmizel :D a chápu to, kdo to má vydržet :D
      Krásný den i tobě, Petra

      Vymazat
  8. Peti, myslím, že na cukroví, co bylo tajné až do Štědrého dne vyrostla nejedna z nás. Hold přesně, teď nastane zase to období, "nejezte to" a od 24.- "proč to nikdo nejíte"?...I to k vánocům prostě patří a jsem za to vlastně ráda.
    Tak ať ten předvánoční voňavý čas máš co nejhezčí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, každý rok si říkám, jestli toho nemáme málo, že jsem mohla upéct víc. Ale po Vánocích s radostí konstatuju, že to bylo akorát. S chutí sníme vše, co máme, nic nezbyde, ale ani toho nejsme přejezení. Prostě akorát. Tož jsem ráda :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  9. Krasne sisky sa dcerke vydarili... Veru aj ja by som si zobla ... ja ich robim iba na Fasiangy... vtedy skratka sisky musia byt... :) A s vianocnym cukrovim je to u nas ako v prvom prispevku... Keby som piekla teraz, vacsina sa zje. Tak peciem rychlo desat dni pred Vianocami... Peti, maj pekny den... L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás už Masopust nějak vymizel. Občas, v některých vesnicích projde průvod, ale to je z masopustních tradic vlastně vše. Je to škoda, ani nevíme, jaké vlastně byly....

      Vymazat
  10. Peti, máš koblížky jako malované!
    A cukroví - péct začínám kolem Mikuláše a ochutnávat dávám! Ale maminka ho schovávala...
    Měj hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
  11. Péti, já jsem je dělávala dětem koblihy i plněné čokoládou a jednou jsem je musela připravit pro jejich francouzské přátele do Paříže :-) Dnes už je moc nedělám. A u nás se taky nikdy nesmělo ujídat, leda potají. Měj se pěkně.

    OdpovědětVymazat
  12. Petruško!!
    To jsou ale krásné koblihy...už jsem je nedělala tááák dlouho!!!
    (na své první ale nikdy nezapomenu :o))) Tvůj koblížek bych si dala...
    Tajné ochutnávání se mi moc líbí- je v tom takové zvláštní kouzlo a i jiná chuť!!
    Měj se moc hezky, blíží se nám Advent! Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, to tajné nakukování do krabice, to prostě k Adventu patří, viď?! :)

      Vymazat
  13. Jé, ty vypadají úžasně, mňam! U nás mlsáme cukroví už během prosince, ale tak dva tři kousky, víc až o Vánocích :) ... Ani si nepamatuji, že by jsme měli ochutnávání zakázané :) Pěkné adventní dny, M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Majunko, nás byla velká tlupa, když by bylo povoleno, na Štědrý den by nic nezbylo :)
      Krásné dny, Petra

      Vymazat
  14. Koblihy vám vyšli na 1* :-)) ..a cukroví necháváme uležet až na ten vánoční čas ..skutečně ..jen je ho jaksi míň :-)) kam se asi ztratilo?hihihi

    OdpovědětVymazat
  15. Péťo, vypadají báječně, jedna jako druhá. Také jsem je letos pekla, ale recept mám jiný .... a mizely rychlostí blesku. :o)
    Přeji fajn dny. D.

    OdpovědětVymazat
  16. Peťo, koblížky jsou výstavní. Také jsem je pekla, když byly děti ještě malé. Našla jsem tenkrát recept v české kuchařce, a myslím, že je hodně podobný tomu Tvému. Jak je vidím, mám chuť je zase upéct. Vždycky se po nich totiž jenom zaprášilo.
    Jindra

    OdpovědětVymazat
  17. Toto voní,toto voní až k nám a já si tak smutně koukám na úžasné koblížky.. no nemůžu mít všechno,jdu si pro jablko 😉.Ale občas mne ten bezlepek doopravdy štve.. 😉😉😉
    Krásné adventní dny ti přeji. Z🖤.
    P.s.. a neboj..jehlice mi cinkjí😉

    OdpovědětVymazat
  18. Vypadají báječně, ale před Vánoci bych na koblihy ani nepomyslela. Mám je spojené spíš s masopustem. Ono vůbec sladké obecně mě poslední dobou neláká. Ani na cukroví letos nemáme chuť. Ale je to jen dobře. Taky jednou střídmé Vánoce! ;-)
    Krásné sváteční dny, pa.

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra