pátek 2. listopadu 2018

Synagoga ještě jednou....

Přiznám se, že se všeobecně ráda dozvídám o způsobu života našich předků, nejen židů. Láká mě ta poměrně nedávná historie, někde od poloviny 19. století... Možná je to i tím, že je to období, ze kterého se dají dohledat i fotografie, takže to studování minulosti je o to jednodušší a hlavně pro mne zajímavější. Nejsem žádný historik, to ani náhodou. Popravdě letopočty a genealogie není přesně to, v čem se vyžívám. Já si vybírám spíš drobné informace o životu běžných lidí. Jak žili, jaký byl jejich normální den, jak bydleli.... A díky internetu má člověk tohle vše jako na dlani. Net je naprosto úžasný informační kanál. Co archivů a starých fotografií je dneska zdigitalizováno. Digitální fotomapy zná snad každý, ale víte, že existují i staré, třeba z roku 1938, 45, 56......?  Plzeň je takto krásně zpracovaná a předpokládám, že ostatní města a místa taky. Člověk by u nich mohl prosedět hodiny a hodiny, vracet se v čase zpět a sledovat, jak místa, která tak důvěrně známe se postupem doby přetvářela. Staré mizelo nebo se opravovalo, přestavovalo, nové vznikalo....

Tentokrát jsem ale nepátrala po internetu, ale zašla opět do Velké synagogy v Plzni. Středa byl poslední den, kdy se její dveře otevřely turistům. Další si budou muset počkat na jaro. My to ještě stihli a výstavu historických fotografií z Plzně jsme si prohlédli. Výstava Plzeň a Republika československá připomíná dobu spojenou se vznikem a prvními dekádami samostatného Československa. V archivu Národopisného oddělení Západočeského muzea v Plzni jsou uloženy stovky negativů a fotografií a z jejich výběru, z dvou set kusů, byla složena právě tato výstava o městě Plzni v prvních letech samostatné republiky.

A jak už jsem psala v minulém příspěvku, velká synagoga je pro takovou výstavu krásným místem.... Pojďte nahlédnout se mnou:
















Vám ta místa asi nic neřeknou, no já je znám velmi dobře. Mnohými chodím téměř denně. Jestlipak třeba za sto let bude podobná výstava a naši potomci se budou dívat na fotografie naší doby? A co vy, zastavíte se u podobných fotek z dob minulých a míst vám známých? Zajímá vás to?

Mějte prima víkend!
Petra






16 komentářů:

  1. Peti, děkuji za nádhernou reportáž! Je to úžasný prostor a fotky jsou velmi zajímavé a opravdu vkusně instalované! Fakt nádhera!
    O mé lásce k historii se asi nemusím rozepisovat, že... :o)
    Měj hezký pátek, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, byla jsem z výstavy nadšená. Některá místa na fotografiích jsem ani nepoznala, tak moc se změnila. Ale jiná zase člověk určí hned :)
      Měj se prima. Petra

      Vymazat
  2. Mám ráda dobové fotky. Tvoje reportáž je fakt moc hezká!
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  3. Peti, zajímá mě to a dík za fotky i slova. V plzeňské synagoze jsem byla před několika lety a ráda se tam na jaře podívám, budu-li mít příležitost.Ráda navštěvuji všechny židovské památky, i jiné kostely a některé výstavy s dokumenty o době minulé.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, moc tě zdravím. I já mám židovské památky moc ráda. A i na hřbitov se ráda podívám. Láká mě asi ten klid, to, jak tam mimoděk zpomalím. Jsou to místa s velkým M.
      Měj prima dny. Petra

      Vymazat
  4. Historií a genealogií žiju a moc mě to baví, ale to si u mě na blogu asi četla. Tvoje reportáž je moc hezká, a i když ta místa neznám, dýchá z fotek atmosféra a kouzlo dob minulých. A to mám ráda :-)
    Hezký víkend, Romana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Romi, já vím, tvé články z výletů čtu moc ráda :)
      Měj se hezky. Petra

      Vymazat
  5. Zajímvá výstava. A synagoga je fakt krásná...

    OdpovědětVymazat
  6. Péti, děkuji za krásnou reportáž. To je nádhera a díky, že jsem měla možnost nahlédnout. Měj krásný víkend.

    OdpovědětVymazat
  7. Wow! Krásné prostory i zajímavá výstava.
    Hezký víkend přeji Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, už se těším, až tam půjdeme opět na nějaký koncert.
      Měj se krásně. Petra

      Vymazat
  8. Vaše synagoga je opravdu krásná. Dokonalé místo pro výstavu dobových fotografií. Je zajímavé srovnávat podobu známých míst, že? U mě to obvykle vyhrává ta stará zástavba. :-)
    Jakákoliv stará věc - fotografie, listinný dokument, nebo nějaký předmět - mají pro mě neuvěřitelné kouzlo. Dokázala bych si je prohlížet hodiny a zajímá mě úplně všechno. A pokud jde o psané texty, moc ráda si prohlížím detaily písma.
    Díky za skvělou reportáž. Krásné dny, pa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to máme, Dý, úplně stejně nastavené. Já jsem taky staromilec :)
      Měj se krásně, Petra

      Vymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra