pondělí 26. března 2018

Les Čilina

Víkendové krásné slunečné počasí nás nabudilo na pořádnou procházku. Tentokrát se naším cílem stal les Čilina na Rokycansku. Byla to nádhera! Les opravdu voněl jarem, houbami...vím, ještě nerostou, ale znáte ty vůně? Prostě vůně lesa.... ❤




Měla jsem pocit, že jsme tam snad sami.


Po cestě Čilinou narazíte i na zvláštní stromy. Na úkaz, který už na moc místech naší republiky nenajdete. Na stopy po řemesle, které je už téměř zapomenuto. Tady kdysi dávno pracoval smolař.


První, co člověka napadne je to, proč někdo takto ničí les. Ale není to tak. Naši předci se o lesy uměli starat. Smolaření patřilo v naší zemi k přísně regulovaným činnostem a těžení smoly “načerno” bylo považováno za zločin na úrovni pytláctví. Měl-li vlastník lesa povoleno smolu ze stromů získávat, měl zároveň jasně stanoveno jak. A hlavně byl určen věk takto využívaných stromů - narušovány byly pouze ty stromy, které byly určeny k mýcení v horizontu několika málo let, takže poškození dřeva ani lesa nebylo příliš velké. V narušené části stromu docházelo k silnému prosmolení kmene. Takové dřevo mělo, kromě toho, že poskytlo smolu, ještě své další využití - bylo zpracováno třeba k výrobě loučí. Výborně totiž hořelo a bylo velmi odolné vůči hnilobě.
Nalézt dnes v lese stromy se stopami po činnosti smolařů je docela vzácné. Vzhledem k časovému odstupu od těžby se jedná o nějakým způsobem “zapomenuté” části lesa, které unikly obvyklému osudu. Ty v lese Čilina (Podbrdská oblast) jsou z doby 2. světové války. Stromy byly v době narušení (vytvoření tzv. lizin) přibližně 90 let staré, dnes mají cca 170 let. A všechny jsou živé :)


 O kousek dál se nám otevřel krásný výhled na Litohlavy a kopec Vršíček s poutní kaplí Navštívení Panny Marie.


Pejsci byli spokojení, ani od bláta černé "podvozky" jim nevadily. No doma ve vaně už to bylo horší :)




U vrcholu Čiliny je pomníček letců, kteří tu tragicky zahynuli v roce 1962. Bohužel, tady zapracoval vandal a nebylo téměř co vyfotit. Co z toho dotyčný má, nechápu....







V lese bylo nádherně. Takových dnů bych potřebovala v týdnu víc. V nohách jsme měli 9 kilometrů a já jsem večer po té dávce čerstvého jarního vzduchu usínala už v půl deváté :)

Snad jste i vy měli krásný víkend jako my. 

Petra





27 komentářů:

  1. Procházka lesem vždy člověka pozitivně nabije. Poprvé na Tvých fotkách vidím jak vypadá strom po činnosti smolařů. Ráda jsem se poučila.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tu přírodu, Hani, prostě potřebujeme všichni, viď :)
      Měj se krásně, Petra

      Vymazat
  2. Petro, krásná procházka a nádherné fotky. O smolaření jsem nikdy neslyšela, takže děkuji i za tyto informace. Černé podvozky mne rozesmály a když jsem je pak ještě uviděla, umývat bych je nechtěla. :o)
    Měj fajn dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, nakonec jsem pejsky musela vykoupat úplně celé. Měli kožíšky téměř na vyhození :)
      Přeji krásný den. Petra

      Vymazat
  3. Petro, to je nádhera...úžasné fotky.A povídání o smolařích- bonus- nikdy jsem o nich neslyšela.Děkuji moc za lesní pohlazení.H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, děkuju. Procházka byla opravdu báječná a o informace o smolařích jsem se ráda podělila. Spoustu řemesel už člověk nemá šanci vidět na vlastní oči. Bohužel.
      Přeji krásný den, Petra

      Vymazat
  4. Péťo, úplně Ti rozumím!!!! Vůně lesa, to je snad ta nekrásnější vůně!!!! Jak já miluji procházky lesem, už od mala....fotky jsou úchvatné, už se moc těším, v lese je prostě nádherně, ať je to kdekoliv, mě osobně strašně nabíjí energií :-)). Ten strom se srdíčkem, to je romantika ;-). A zase jsem se něco nového dozvěděla....smolaření jsem opravdu neznala. Moc děkuji za sdílení takové nádhery! Krásné jarní dny přeji. ZaZa

    OdpovědětVymazat
  5. Petruš,
    tak to počasí jste měli tááák nádherné- až Ti ho závidím.. :o))u nás bylo ošklivo...
    Les- a pobývat v něm- je prostě nádhera...Mám je všude kolem sebe a čerpám tam energii.
    Ty stromy se známkami po smolaření, ty jsem nikdy neviděla- mám kamarády- lesáky, znám to z jejich vyprávění. Umí krásně vyprávět o lese...A Tobě moc děkuji za zprostředkování!
    Ale musím Ti napsat - jak jsi mne dnes rozesmála!! :o))) Jak jsem jela dolů napsat komentář, zahlédla jsem Tvou větu, že tví pejsci měli kožíšky téměř na vyhození!! To budu používat...
    Měj se moc hezky Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vždyť to znáš určitě sama, s Barrym :) Kdejakou louží proběhnou :o)
      Měj se moc hezky, Petra

      Vymazat
  6. Aha, tak to jsem nikdy neviděla...a vlastně ani neslyšela, tak jsem zase o něco chytřejší...:-)Musela to být krásná procházka....u nás tak hezky nebylo....a já už se na to jaro tááák těším..... Přeji Ti Petruš krásný předvelikonoční týden...S:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabi, jsem ráda, že tě to zaujalo. A počasí, snad už se konečně opravdu umoudří :)
      Měj se báječně, Petra

      Vymazat
  7. Nádherné fotky,ktoré priam hladia po duši. Milujem takéto prechádzky lesom. Psíkovia sú veľmi roztomilí. Prajem krásny predveľkonočný čas.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moni, v lese...ten klid, to je balzám na duši, viď?!!
      Přeji ti krásný den, Petra

      Vymazat
  8. Péťo, díky za nádherné fotky. Prošla jsem se s tebou. A pejsci u mě vyvolali úsměv. Měj se krásně.

    OdpovědětVymazat
  9. To jsou nádherné fotky. Kochám se jimi už po několikáté. Úžasná atmosféra lesa a pěkný výhled do krajiny. Děkuji za ně.
    Krásný den, pa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Dý, to počasí, to prostě klaplo...bylo i tak zvláštní světlo, fotilo se moc dobře.
      Měj fajn dny. Petra

      Vymazat
  10. Petru, děkuji za krásnou lesní procházku s nádhernými fotkami a také za poučení......takové stromy jsem nikdy neviděla a o smolaření nikdy neslyšela.
    Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, já moc děkuji za tvoji návštěvu zde :) Přeji krásný den. Petra

      Vymazat
  11. Peti moc děkuji za nádhernou procházku s Tebou a úžasné fotky.
    I já jsem takové stromy nikdy neviděla a o smolaření nikdy neslyšela.
    Moc díky.Mej se moc hezky.Z ❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeni, jsou to zajímavé střípky naší historie, že? Měj se moc krásně, Petra

      Vymazat
  12. Krasny les, nadherne pocasie, prvozriedne fotky... Bola to naozaj vynimocna prechadzka... Rada som sa tiez pokochala... A stromy o ktorych pises som ani ja este nevidela, ani nepocula ... Zas som mudrejsia... hi hi... Prajem ti krasny den... L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lauri, děkuju ti za tvůj milý komentář. Přeji ti krásný den. Petra

      Vymazat
  13. Peti, pokochala jsem se nádhernými fotkami a ještě se mi dostalo poučení, děkuji!
    Les je lék! Tento týden jsem se nedostali ani na chvilku, snad si to o Velikonocích vynahradíme, už mám trochu absťák!
    Měj se moc hezky, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, nám se taky pravidelně stává, že se během týdne do lesa nedostaneme. Většinou jen o víkendech. Ale o to víc si to pak vychutnáváme. To máme asi stejně, viď?!
      Měj se moc pěkně, teď si to snad během těch 4 volných dní vynahradíme. Petra

      Vymazat
  14. Krásné fotky. Já chodím do lesa v každém ročním období. Baví mě pozorovat, jak se příroda postupně mění. To je prostě něco úžasného :-) Je to v něm takový můj útěk před realitou :-) . V létě je tam navíc krásný chládek. Sice máme doma klimatizaci , kterou jsem si objednala ze Vzdušínu, ale to není ono. Většinou ji zapínám, aby se to doma vychladilo, než právě přijdu z lesa domů :-) .

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra