pondělí 5. března 2018

Letohrádek Kamýk

I my jsme, jako mnoho z vás, využili krásného víkendového počasí a vyrazili na výlet. Tentokrát padl výběr na zříceninu letohrádku Kamýk v Oseku u Rokycan.
Z dálky vypadají ruiny letohrádku opravdu jako z velmi dávné doby, jako zříceniny středověkých kamenných hradů. Vidíte siluetu dvou rovnoběžných zdí, každou se čtyřmi okny. Další dvě stěny chybí a střechu mu tvoří jen volné nebe.
Když jsem ale přišla blíž, bylo mi divné to, že namísto kamene byla jako stavební materiál zdiva použita pálená cihla. Tzn., že byl mnohem mladší, než jsem se původně domnívala.
 Letohrádek založil roku 1750 Jan Šternberk a už asi po 80ti letech z něj zbyla rutina. Zvláštní..... tak krátký čas a tolik snahy, práce a dřiny bylo pryč. Pod zříceninou jsem si pročítala informační tabuli a zaujalo mě, k čemu sloužil. Byl to taneční sál zámecké šlechty:
"Už samotná cesta k němu byla romantická; panstvo nastoupilo pod oseckým zámkem do člunů, ozdobených zářícími lampiony, a plavilo se napříč Podzámeckým rybníkem za rachotu prskajících bengálských ohňů. Muzikanti, usazení na dalším člunu, hráli během plavby serenády,  zatímco pravidelné záběry vesel unášely hosty k podivuhodné stavbě, jejíž okna jim zářila vstříc jako maják na temném útesu.  Přirazili k dřevěnému molu přístaviště a byli vedeni vzhůru po cestě lemované lokaji, z nichž  každý držel v napřažené ruce lucernu. Letohrádek byl slavnostně osvětlen a vyzdoben girlandami z chvojí a květinovými koši. Tanečním sálem pak zněla hudba, páni a dámy vířili v kole, skrývali se za škraboškami, flirtovali a popíjeli perlivé víno až do prvních záblesků svítání."

Úplně to vidím..... To musela být krásná doba. Hlavně tedy  pro šlechtu. 


U zříceniny je příjemně upravené okolí, pěšiny, lavičky...... ale i o samotnou zříceninu je vcelku postaráno. Pálené cihly by na rozdíl od kamene nevydržely dlouhodobé útrapy od deště, mrazu a větru a tak byla torza stěn opatřena fasádou, která je chrání.

 



I výhled byl krásný. 







Naši pejsci šli samozřejmě s námi. Jak to jde, bereme je s sebou.


Pod letohrádkem je starý židovský hřbitov. Tahle místa pro mne mají zvláštní kouzlo, sílu,  vnitřní hloubku....určitě víte, co myslím. Netuším, zda je u nás, v republice, židovský hřbitov, kde se stále pohřbívá. Zatím jsem měla možnost vidět jen staré hřbitovy, kde odpočívají pouze naši dávnější předci. A pokaždé mne osloví právě ta zdánlivá opuštěnost. To počínající propojení s přírodou, náhrobní kameny, které opatrně, tak pomalu a nenápadně, objímají ruce břečťanů, polní trávy, které dokreslují tu atmosféru. Nejraději bych si tam sedla, sama, opravdu sama, a jen se tiše dívala....







Doma, když jsem dávala dohromady fotky z výletu, zjistila jsem, že právě z židovského hřbitova jich mám nejvíc. Ale vlastně se ani nedivím....


Doufám, že i vy jste si báječně užili víkend. 

Petra








20 komentářů:

  1. Krásný výlet. Působivé fotky. Díky za ně!
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji Hani. Počasí jsme měli jako na výlet stvořené, škoda sedět doma :)
      Měj se moc hezky, Petra

      Vymazat
  2. Krásné fotografie zajímavých míst. Já jsem na židovském hřbitově pořádně ani nebyla. Jen kdysi na školním výletě. Ta jedinečná atmosféra, kterou jsi popisovala, je z fotek cítit. A řekla bych, že ji ještě podtrhuje i ta spící příroda kolem.
    Krásné pondělí přeji. Pa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dý, nevím , odkud jsi, ale třeba mikulovský hřbitov stojí za to. Je obrovský, nádherný! Třeba si někdy uděláte výlet ;)
      Pěkné dny ti přeji . Petra

      Vymazat
  3. Krásný výlet. U nás tak mrazivo, že i když slunečno, raději jsme zůstali doma o víkendu. Ale už se mi tolik stýská po výletech.
    A ti pejsci jak nakukují do fotoaparátu :o).
    Hezké dny Petro.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, já už se taky těším na teplo, to budou výlety o to lepší, viď?!
      Hezký večer, Petra

      Vymazat
  4. Skvělé místo, dokonalé fotky. Taky mě ten hřbitov "dostal"Mystické místo. Díky za výlet.H.

    OdpovědětVymazat
  5. Tie fotky zo židovského cintorína vyžarujú takú zvláštnu atmosféru. Asi tiež by som si to miesto vychutnala najlepšie osamote.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moni, lidi mám ráda a mou rodinu o to víc. Ale občas si umím samotu vychutnat a potřebuju ji. Ale to asi každý :)
      Pěkné dny. Petra

      Vymazat
  6. Peťo, krásný výlet a skvělé fotky, hlavně ty z židovského hřbitova. Super.
    Přeji krásný týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, moc ti děkuju, opravdu to byl výlet moc příjemný.
      Měj se moc hezky. Petra

      Vymazat
  7. Peti, děkuji za moc krásnou reportáž. Na Kamýku jsem nikdy nebyla a ten exkurz do dob minulých...úplně jsem se zasnila.
    Židovské hřbitovy mám moc ráda, pár jich navštěvujeme celkem pravidelně, právě pro ten klid...
    Měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, když jsem četla tu informační tabuli, úplně jsem tu scénu viděla před očima.....ty dámy v róbách, lokaje.....hmmmm, to bylo!
      Měj se báječně! Petra

      Vymazat
  8. Moc krásné místo na výlet. Děkuji. Psí miláčci jsou úžasní.Mikulovský židovský hřbitov patří k nejzachovalejším u nás.
    Děkuji za návštěvu. Sem se budu určitě ráda vracet. Rija

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mikulovský je opravdu jedinečný....už se zase těším, až v létě podnikneme výlet.
      Měj se moc krásně. Petra

      Vymazat
  9. Peti, krásne si to nafotila. Aj tie ovečky v predchádzajúcom príspevku. Fotky sú úplne dokonalé! Pozdravujem Ťa. D. :)

    OdpovědětVymazat
  10. Danko, moc děkuju za tvoje milá slova. A na ovečky se asi ještě jednou zajedu podívat. Než mi, holky jedny, vyrostou :)
    Krásný den ti přeji. Petra

    OdpovědětVymazat
  11. Hezký tip na výlet. A fotky ze hřbitova jsou super (taky mám ráda hřbitovy - dýchá z nich klid)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Stáňo, je to stejně zajímavé, kolik lidí hřbitovy přitahují....i já tam ráda chodím. Nejen zapálit svíčku, ale zároveň se projít, uklidnit svojí mysl.....
      Měj se moc hezky, Petra

      Vymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra