středa 6. června 2018

Fialová sklizeň

Tak schválně, kdo z vás,  kteří máte zahradu, na ní pěstuje levanduli? Já neznám téměř nikoho, kdo by ji neměl. Levandule je prostě omamná kráska, která dostane každého...i mě.  


Mám ji na zahradě na několika místech.  A asi jí to není dost, protože se mi sama pravidelně vysemení přes plot ven. Máme v ulici u plotu štěrk, občas tam stojí s autem návštěva, když k nám přijede. A levandule prostrčí své květy přes plot, semínka rozseje mezi drobné kamínky a nechá je svému osudu. A semínka, jak jim příroda velí, dělají co můžou. Pravidelně na jaře, v květnu, vystrčí své první lístky.  A rostou jako o závod,  snaží se najít si to svoje místo na slunci. Nechápu to. Tak málo ji stačí.....žádná zem, jen kamení. A roste.
Tady vidíte ty letošní :


Každý rok jsem je rozdávala po známých,  sousedech. Pár loňských jsem si ale nechala a venku při plotě z nich vysázela řádku. 



Tam v pozadí, ta velká, ta je tam třetím rokem. Bez jakékoliv péče, zalévání....  Jen 2x za rok ostřihaná. 




  Jsou to zatím sazeničky malé, většina ještě letos ani nepokvete. Ale už příští rok se budou snažit :) A věřte,  mám z nich radost mnohem větší,  než kdybych si je koupila. 


Tak komu z vás nyní kvete zahrada fialově?

Mějte se moc krásně, zdravím vás. 
Petra



28 komentářů:

  1. Hlásim, že aj mne :-)...A už sa teším na víkendovú sklizeň. Bude do mydla, kozmetiky, kuchyne aj na dekorácie. Myslím, že levandule nie je nikdy dosť. Pekné dni.

    OdpovědětVymazat
  2. To víš, že fialová voňavá kvítka levandulová v mé zahrádce mají své místo. Zatím ještě nekvete, ale už se každým dnem chystá. Ráda promnu rukami trs a pak vůni vdechuji. Jako malá a i hodně mladá jsem vůni levandulovou ráda moc neměla. Teď ji zbožňuji.

    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  3. Levandule vládne zahradám :o) a zcela právem. Když pozoruji kolik včeliček na její voňavá kvítka nalétává, mám z toho radost. Ale nezaznamenala jsem, že by se mi takhle sama vysemeňovala. Také by z vlastních rostlinek měla radost jak ty.
    Měj krásný den.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, ona se vysemeňuje právě jen do toho štěrku. Ty rostlinky, co mám normálně v zemině, v záhonu, ty nic, ty se nevysemení. Přitom je to stejná odrůda. Zřejmě jim maximálně vyhovuje pro klíčení ten drobný štěrk.
      Měj se prima, Petra

      Vymazat
  4. Je to krása. Mám na zahrádce dva keříky, oba nové, protože mi před dvěma lety starý obr keř umrznul, a ráda bych si pořídila ještě. Ale kam je nacpat...? :-)
    Měj se krásně, pa!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to mi povídej :) Já už sázím i na tu ulici, za plot :D
      Krásný den ti přeju. Petra

      Vymazat
  5. Péťo koukám, že na levandule také trpíte. Já se dneska zpracovat první část, bude sirup.

    OdpovědětVymazat
  6. I u nás to voní a kvete fialově.:-)A dokonce jsem byla velmi mile překvapená,že se krásně rozrostla i v bordelu,který má pod sebou.Přesně jak píšeš,téměř žádná hlína,ale jen kamení a rozdrcené cihly.A ta spousta motýlů, která na ní létá.Je to nádhera.
    Danča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to tak...čím méně péče dostane, tím bohatěji roste i kvete. Motýli u nás moc nejsou, ale včely a hlavně čmeláci, ti ji milují :)
      Pěkný den, Petra

      Vymazat
  7. Peťo, i u nás se to fialoví. Mám jich každý rok o něco více. A s těmi sazeničkami to tak mám nejen s levandulí, dělá mi radost každá kytička, která se sama namnoží a pak roste. Pár levandulí už jsem také rozdala. :o)
    Přeji fajn dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Člověku je líto je vyhodit, viď?!! Taky jsem rozdávala. A letos už mám další zájemce :)

      Vymazat
  8. Mám, nestříhám, užívám si fialové krásy.. ;). Jo a levandulčí mimina mám letos po létech poprvé, a to hned dvě! Si je budu hýčkat a pak zkusím vysadit. Voňavé dny přeji!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marionetko, taky si alespoň nějaký keřík nechávám neostřihaný a užívám si tu krásu. Stojí to za to :)

      Vymazat
  9. Aj u nás sa pomaly fialovie :-) Už sa teším na levanduľové sušienky a bábovku...
    Pekný večer,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aďko, sušenky ani bábovku jsem s nimi nedělala, třeba letos vyzkouším :)

      Vymazat
  10. Péti, já se hlásím, já ji nemám. Zkoušeli jsme ji už několikrát a nikdy se nezadařilo. Prostě my levanduli neumíme, tak jsme to vzdali. Krásné fotky. Měj pohodový víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, ty zase umíš růže, ty tvoje obdivuju kdykoliv je vyfotíš. Ty já neumím....Ale dám jim ještě (a nebo sobě?) šanci. Chtěla bych popínavé na terasu...
      Měj se krásně, Petra

      Vymazat
  11. Vůně levandule je tak opojná...i já se ji snažím pěstovat, ale nějak valné úspěchy nemám. A o spontánním vysemenění nemůže být ani řeč:-). Letos jsem zasadila tři nové sazenice, tak uvidíme, jak budou prospívat.
    Henrieta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Henrietko, ona se mi taky nevysemení všude. Opravdu jen v tom štěrku. Tam se jí to prostě asi líbí :)
      Hezký den, Petra

      Vymazat
  12. Petruš,
    levanduli já moc ráda...I MŮJ BLOG JSEM PŘED XX LETY POJMENOVALA PO NÍ...(sice POZPÁTKU..:O)
    Tak ať nám to krásné levandulové období ještě chvíli vydrží!!
    měj se krásně - voňavě
    Jarka

    OdpovědětVymazat
  13. Též se hlásím do dlouhé fialové řady. Mám dva obrovské keře, jeden menší a minulý rok jsem si koupila bílou a voní úplně stejně jako ta modrá.
    Já ji většinou nechávám na záhoně, stříhám na podzim a pak na jaře, mám krásné kompaktní rostliny.
    Krásný víkend, kéž by maličko zapršelo ...

    OdpovědětVymazat
  14. připojuji se k zástupu fialové omamné krásky... mám ji kolem celé zdi domu je opravdu krásná. Všem přeji krásné voňavé dny. z Jizerek Olina

    OdpovědětVymazat
  15. Ani já neznám asi nikoho, kdo by ji neměl rád. A je pravda, že když chce růst, tak roste a z ničeho.
    Je to krásně voňavé období, budeme si tu vůni užívat, že!
    Peti, měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
  16. No to je krása...Neskutečné, jak z ničeho může taková krása vyrůstat.Ale ona i ta Levandule si najde místo, kde by chtěla růst. Čím víc se někdy člověk snaží, tím občas složitější je jí najít správné místo.
    Fialové trsy jsou nádhera...Tak ať voní a dělá radost vám i těm, co u vás jenom přibrzdí...

    OdpovědětVymazat
  17. Krásná levandule. Já mám na chalupě jeden keřík a ten se rozhodně netváří, že by se chtěl množit :-(. Možná Vysočina už pro ni není ten správný kraj.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra