úterý 18. srpna 2020

Čápi na Klabavě


Krásný den vám přeji všem.
Letošní léto mne uchvátili čápi. Vše to začalo tím, že jsme si před pár lety zbudovali na naší zahradě ptačí budky pro sýkorky. A začali je pozorovat. A s tím, jak jsme si vyhledávali informace o jejich životě, hnízdění, jsme narazili na stránky o zimním sčítání na krmítku a od toho bylo kousek ke sledování čapích hnízd. Já měla vždy čápi spojené především s jihem Čech a překvapením pro mne bylo, kde všude se jejich hnízda v ČR nalézají. A zjistila jsem, že od nás je jedno docela nedaleko, na kole 10 kilometrů, v obci Klabava. A tak si děláme pravidelné výlety za čapí rodinkou. Hnízdo není lidem přístupné. Komín nemá zvenku stupačky ani žebřík, a ty vnitřní byly před mnohými lety, kdy se bourala přilehlá huť, znepřístupněny sutí, která do komínu napadala. Tak je hnízdo a dění okolo něj téměř jen a jen na přírodě. Sledujeme ho od jarního příletu prvního dospěláka. Rodiče mají jedno mládě, které už začalo létat. Od jeho prvního letu se za cca měsíc vydá do jižních zemí. 
čáp bílý Klabava
jarní námluvy

čáp bílý
přinášení podestýlky do hnízdního důlku


čáp bílý Klabava

čáp bílý Klabava

čáp bílý Klabava
Tohle je mladý pán. A nebo slečna. Kdo ví.

čáp bílý na lovuOba rodiče na lovu.

Mnoho čapích hnízd po Evropě se dá pozorovat díky on-line kamerám. I v Čechách jich je několik, např. v Bohuslavicích na Trutnovsku. Tam jsou mláďata 4 a brzy už budou odlétat. Klabavský komín kameru nemá. Tak je každá naše návštěva osobní a pokaždé jsme zvědaví, co uvidíme. A navíc..... komín stojí v areálu "hospody". Tak si to sledování a focení, žízniví po deseti kilometrech na kole, můžeme zpříjemnit dobře vychlazeným pivkem. 
Mladí čápi se už teď houfují na polích. Je jich leckde vidět i několik desítek.  Přiznám se, že mi "naše" klabavská rodinka přirostla k srdci a že mi budou, až odletí,  chybět.  Rodinko, šťastně doleťte na jih a pak se brzy na jaře zase  šťastně vraťte domů!

Mějte i vy prima dny.
                                     Petra






17 komentářů:

  1. Petro, to jsou krásné fotky čápů. U nás na chalupě jsou čápi k vidění občas taky, ale kde hnízdí, to netuším. Jen je občas vidím přeletět nad rybníky a občas chodí po poli za chalupou (letos jsme je tam ale ještě neviděli)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, já o nich kousek u nás neměla ani tušení :)
      Jsou to krásní ptáci :)
      Měj prima dny. Petra

      Vymazat
  2. To je nádhera,tady nemáme,ale chodím se dívat na ledňáčky a volavky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc zdravím :) Volavky tu máme taky, ale ledňáčka, toho jsem tu ještě nikdy nezahlédla. Vím, že jsou velmi plašší. Snad na něj jednou taky narazím. Pěknou fotku ledňáčka bych si udělal moc ráda.
      Přeji prima dny. Petra

      Vymazat
  3. Peti, to je fakt nádhera! Úžasné letní divadlo! Fotky jsou fakt nádherné!
    Přeji hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krása, opravdu.... Čím jsem starší, tím mě ta příroda nějak víc dojímá, Helenko :)
      Měj prima dny. Petra

      Vymazat
  4. Pořídila jsi bezvadné fotky. Ano,ano čapí rodinka je i v Bohuslavicích -okr.Trutnov. My to máme co by kamenem dohodil :-).
    Hezký den, Petro!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, tak ty ani nepotřebuješ on-line kamery, ty to máš naživo :)

      Vymazat
  5. Nádherné fotky čápů,já sleduji už druhý rok živě na YT hnízdo v Bohuslavicích,jsou to úžasní ptáci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, já k nim taky pravidelně nakukuju. Bivojkovi držím palce, ten už je na cestě. A vlastně i ostatním :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  6. Péti, to jsou nádherné fotky, s krásným příběhem. Tak ať se rodince daří.
    Přeji fajn dny. D.

    OdpovědětVymazat
  7. Péti, připomněla si mi, že už jsem hodně dlouho žádného čápa neviděla. Díky za fotky a příběh. Měj pěkný den.

    OdpovědětVymazat
  8. Nádherné fotky:-)))a díky za virtuální návštěvu na mm blogu:-)

    OdpovědětVymazat
  9. Nádherní ptáci! Asi před čtrnácti dny jsem viděla hnízdo s mladými v Klášterci nad Ohří, to byla podívaná.
    Hezký víkend. Romana

    OdpovědětVymazat
  10. Péti,krásní čápi,taky jsem dloho žádné neviděla,u nás myslím,ani nejsou.Fotky jsou moc pěkné,ráda jsem se podívala.Přeju krásný letní večer.Marťa.

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra