neděle 1. listopadu 2020

Zapečené špagety

 

Krásný den vám všem.


Tenhle recept se v naší rodině usídlil někdy před 30 lety. Když to takhle napíšu, přijde mi to strašně let, přitom já mám pocit, že to bylo teprve nedávno ツ
Přivezli jsme si ho od našich česko-švýcarských známých. Jestli má recept český nebo švýcarský původ netuším, ale chutnat může tam i tam. Na přípravu je jednoduchý, na suroviny nenáročný, prostě pro nás ideál. Tak jestli už nevíte, co v době karantény uvařit, zkuste je. Třeba zachutnají vám stejně jako nám :)

zapečené špagety


Co potřebujeme na přípravu:
1 balení špaget
2 skleničky nakládané zeleniny na kyselo - např. Kunovjanka
2 cibule
1 sklenička vepřového masa ve vlastní šťávě (můžete samozřejmě nahradit vlastní výrobou)
1 lahev kečupu cca 500g
trocha oleje
špetka soli
sýr na posypání


špagety


Špagety uvaříme klasicky v osolené vodě. Doporučuji je před vhozením do vroucí vody rozlomit alespoň na půl, budou se nám pak v pekáčku lépe míchat se zbytkem ingrediencí. Nadrobno nakrájenou cibulku mezitím necháme na oleji zesklovatět, přidáme do ní maso ve vlastní šťávě, které tam necháme za občasného promíchání a rozkrojení povolit. Mezitím si obě Kunovjanky slejeme, nálev potřebovat nebudeme. Do pekáčku pak dáme kromě sýru všechny ingredience a promícháme je. I když se vám bude zdát, že je tam kečupu hodně, věřte, že ve výsledku nebude. Část nasají špagety, část se během pečení odpaří. A kečup získá jinou, prostě vypečenou chuť ツ
Když jsme tohle jídlo dělali před těmi mnohými lety, o domácím kečupu jsme si mohli nechat leda tak zdát. Dneska si zavařujeme vlastní a ten z obchodu doma nepoužíváme. Jen tady je to výjimka. S domácím nám tenhle recept prostě tolik nešmakuje. Nevím, jestli je to jen zvyk nebo nějaká kuchařská alchymie, ale tohle je jediný okamžik, kdy běžím do obchodu pro láhev kupovaného a vlastní si nechám na jindy.
Ale zpět k receptu..... naplněný pekáček vložím do vyhřáté trouby přibližně do spodní třetiny a peču na 190°C na spodní i horní pečení cca 2 hodinky, pak na přibližně půl hodiny zvednu teplotu na 200°C a pekáček posunu v troubě výš, aby se nám na povrchu vytvořila nahnědlá kůrka, dokonce špičky sem tam trčících špaget aby začínaly chytat dosti tmavou barvu. To by měl být okamžik, kdy už jsou špagety hotové. Díky delšímu pečení ve spodní části trouby jsou přichycené a připečené i na dně,  A to je náš cíl. 

zapečené špagety


Pak už stačí naservírovat na talíř a ještě horké posypat nastrouhaným sýrem. Vyváženě propojená kyselost nakládané zeleniny se sladkostí kečupu a slaností masa.... Křupavé shora, opečené zdola, uvnitř vláčné. Tak to má vypadat, tak chutnají naše zapečené špagety nejlíp ツ 



Mějte prima dny a užijte si dnešní neděli i přes upršené a lenošivé počasí :)

Petra




27 komentářů:

  1. Špagety máme rádi, vařím na více způsobů a dělám i zapečené. Používám jiný recept, ale ten tvůj mne Péťo zaujal přidanou zeleninou typu Kunovjanka (tu mám mimochodem moc ráda), takže ráda vyzkouším!
    Hezké dny měj.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, zkoušeli jsme ho i s Moravankou (pálivější verze) a nebylo to špatné :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  2. Špagety na tenhle způsob jsem jedla jen jednou v životě, u tety v Praze. Tenkrát jsme se na sebe se ségrou podívaly a řekly si, no jo, Pražáci, ti musí mít vždycky něco extra :D.

    OdpovědětVymazat
  3. Peti,
    recept vyzerá výborne, vďaka za recept, už len zohnať tú Kunovjanku :-))) V živote som ju nejedla, tak bude premiéra...
    Pekný večer, pá
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adi, Kunovjanka se vyráběla už i v tehdejším Československu, třeba u vás bude nějaký její nástupce.
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  4. Já zapečené špagety nemám moc ráda, resp. nemám na nich ráda to, co tobě chutná - tu opečenou krustičku. Zajímavé je, že na zapečených bramborech tuhle krustu naopak miluju :).
    A obdivuju nafocení - moc hezké. Já na to nemám většinou dost fantazie a taky trpělivosti (prostě u focení myslím víc na to, jak zabořím příbor do jídla než na zajímavou kompozici)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, u nás jsou o krustičkové porce strkanice, ať jsou snad z čehokoliv :o)
      A díky moc za pochvalu :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  5. Peti, těstoviny jsou u nás opravdu hodně oblíbené, ale tohle tedy slyším poprvé! Musím říct, že tvé fotky jsou víc než lákavé!
    Přeji hezké dny a moc zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Petro,recept je pro mě velmi chutný a fotografie lákavé.Manžel špagety jí a já se snažím teď vařit lehčí jídla.Zatím jí pořád málo a tak to není na velké vaření.Já ač už také pozitivní mám chuť k jídlu pořád.Doma mám snad všechny ingredience,tak bych mohla vyzkoušet.Děkuji za recept
    Měj hezké listopadové dny

    OdpovědětVymazat
  7. To vypadá lákavě :) Hned si vytisknu.
    Zdraví Marie

    OdpovědětVymazat
  8. Hmmmmm; dala bych si..... hned teď)))

    OdpovědětVymazat
  9. ...tož,tady je dobře...výborné receptíky, nádherné, realizovatelné (jak je krásně vidět..) nápady, potěcha oka,žaludku i duše...opět velké díky, Petruško, že tu opět jste!!! :O))))

    OdpovědětVymazat
  10. Péti, špagety dělám na různé způsoby, ale zapékané jsem ještě nedělala. Musím zkusit. Díky za rychlý recept. Měj zdravý a pohodový den.

    OdpovědětVymazat
  11. Péti, zapečené špagety dělávám jen občas, a to s konzervou Lečo s moravskou klobásou, sýr dávám před zapečením. Je to recept, který znám z dětství, dělávala ho mamina.
    Ty tvé vypadají hodně podobně a určitě byly výborné.
    Přeji fajn dny. D.

    OdpovědětVymazat
  12. Řekla bych, že tohle je přesně to jídlo, které když čteš recept, slintáš jako bernardýn :-)
    Tleskám, v jednoduchosti je obrovská síla.

    OdpovědětVymazat
  13. Zapečené těstoviny dělám doma běžně, miluju je s uzeným masem, se špagetami jsem to ale zatím nezkoušela, jen s kolínky :)

    OdpovědětVymazat
  14. Péti,taky dělám často zapékané těstoviny.Špagety,jsem ale zatím takto nedělala,proto je vyzkouším.Nejlepší jsou rychlá jídla,která nezaberou moc času a tohle vypadá lákavě.Přeju krásný listopadový den.Marťa.

    OdpovědětVymazat
  15. Péťo - děkuji za výborný recept. Taková jídla mám ráda - určitě vyzkouším.
    Iva

    OdpovědětVymazat
  16. Jelikož jsem odpůrce tepelně zpracované zeleniny (ale i ovoce, prostě mi to nechutná), děláme is doma podobnou "chudou" verzi receptu - prostě bez zeleniny. :D Ale i tak je to super, jen bych to nemohla stzrčit na blog jako plnohodnotný recept. :( :D

    OdpovědětVymazat
  17. Panejo! Já nikdy nejedla, neslyšela ani neviděla pečené špagety! :-D To je luxus! Já jsem si teď hodně oblíbila špagety s omáčkou z lidlu a zkusit to zapéct? Tý jo, nam nam nam :-)

    OdpovědětVymazat
  18. Děkuji za ,,obyčejný" recept. Došlo na něj na podzim v době karantény a dnes, když už nevím co k obědu, opět připravuji tyto zapečené špagety. Rychlé, dobré jídlo:-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra