neděle 15. dubna 2018

Adolf Loos v Plzni, podruhé

Před časem jsme navštívili dva byty v Plzni, jejichž interiéry navrhoval světoznámý architekt Adolf Loos. Psala jsem tu i článek, kdo by si chtěl připomenout, může zdeA včera jsme si dali pokračování. Tentokrát se oba interiéry týkaly rodiny Semlerových. První byl (na adrese Klatovská 19) byt rodiny Hugo Semlera, druhý, s adresou Klatovská 110, Semlerova rezidence. A jako vždy, Loos nezklamal. 



První prostory jsou tedy bohužel, co se týká vybavení poměrně chudé. I objekt jako takový by si už zasloužil rekonstrukci a dle průvodce, je toto již v brzké době v plánu. V několika patrovém objektu se dochovaly pouze 3 místnosti,  kde jsou k vidění původní mramorové a dřevěné obklady, část vestavěných skříní,  krb.....Zbytek je nenávratně pryč. Část má na svědomí válečné vedení plzeňského wehrmachtu, které tu po rychlé emigraci židovské rodiny Semlerových sídlilo.


Po válce objekt sloužil jako administrativní budova vojsku. K tomu není bohužel co dodat. Dům, který byl vestavěn jako vila pro jednu rodinu do řadové zástavby na prestižní adrese vypadá spíše jako činžovní.  Je veliký.  Loos ho pro rodinu Semlerových nechal postavit na místě 2 původních objektů.


Vila je už mnoho let prázdná, nevyužívaná. Většina místností je naprosto bez vybavení. Škoda. Snad se rekonstrukce povede a bude opět sloužit lidem a prohlídky se budou konat častěji než párkrát do roka, jak je tomu teď.


Naše druhá prohlídka byla co do vidění bohatší. A už dnes vím, že jsem zde nebyla naposledy. Semlerova rezidence na rohu ulic Klatovská a Hruškova se totiž v květnu uzavře a bude zde probíhat rekonstrukce, po níž budou zpřístupněny další prostory, dnes návštěvníkům ukryté. A to si nenechám ujít.


Semlerova rezidence (jedná se o další část rodiny, o níž jsem psala výše) byla navržena Adolfem Loosem a jeho spolupracovníkem Heinrichem Kulkou jako vestavba do stávajícího velikého činžovního domu. Oskar Semler si v části domu nechal vybudovat reprezentativní rodinné sídlo a Adolf Loos zde stejně jako v Müllerově vile uplatnil svůj  raumplan.
Prostě skvost meziválečné architektury!


Vstupní hala,  která návštěvníka z řad prvorepublikové smetánky zprvu ničím neohromila.  Ale přesně to je Loosův styl.  To hlavní má přijít až později.....



U vstupu se nachází malá šatna a o pár schodů níž i velká šatna. V ní byla i pohovka,  aby si hosté mohli i při ustrojování udělat pohodlí. To ale stále není to hlavní.....



To hlavní a nejdůležitější přichází teď. Společenská hala, obývací pokoj,  hlavní salón....zde se přijímaly návštěvy.


V reprezentativní hale nechyběl krb ani bar.


Světlo do haly nesla veliká okna s mléčným sklem. Návštěvník tak neviděl ven. Neměl se dívat ven, měl totiž obdivovat interiér haly. A těch oken si všimněte lépe, ještě se k nim později vrátím.


Nad barem je galerie, která sloužila jako čítárna.


Pohled z chodby do letní jídelny.


Jídlo služebnictvo připravovalo zde, v kuchyni. Vidíte ty skvělé skleněné dózy na mouky a koření?



Takto vypadá dům zvenku. Ani se mi nevešel celý do záběru. Semlerova rezidence zabírala asi polovinu domu.




A tady se vracím zpět k oněm oknům haly.  Takto vypadají zvenku. Člověk by skoro řekl, že je za nimi nějaká výrobní hala, dílna.  A přitom se tam schovává skvost architektury, který jezdí obdivovat lidé z celého světa.


Dům je v krásné části Plzně. V okolí jsou samé nádherné prvorepublikové vily. Kousek od centra a přitom oáza klidu a zeleně.

Nevím, jaký jste měli den vy, ale já opravdu krásný.  A počasí tohoto víkednu byl další bonus navíc.

Mějte se báječně!

Petra


18 komentářů:

  1. Peťo, krásná místa jsi nám ukázala. Já jsem o nich nikdy neslyšela, ale určitě stojí za návštěvu. Moc děkuji za úžasnou prohlídku s Tebou. :o)
    Měj prima týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, moc díky. Cesty za architekturou mám moc ráda, je mi to blízké i profesně :)
      Měj se moc hezky, Petra

      Vymazat
  2. Moje barva je zelená, která je v interiérech hojně používaná, navíc jsou to prostory plné světla, úžasné.
    Veliký dík, neměla jsem tušení, co za krásu kolem Plzně máme, ovšem uklízet bych to nechtěla !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj blondýnko :)
      jj, na úklid to musí být strašné, to chce fakt to služebnictvo :)
      Ty jsi taky z Plzeňska?
      Měj se prima, Petra

      Vymazat
  3. Péťo, to je nádhera. Moc díky za reportáž, páč tam se jen tak nepodívám. Hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, co ty víš, třeba tě sem někdy cesty zavedou :) Jinak Mullerova vila v Praze, ta opravdu stojí za to....třeba bys jí měla blíž :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  4. Toto je pro mne novinka a je to nádhera.Prostor, světlo....
    Díky za Tvoje fotky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já jsem rodilý plzeňák a ještě před několika lety jsem neměla tušení, jaké skvosty tu máme. Byly před lidmi schovány a návštěvníci neměli do těchto prostor přístup. Je super, že se doba pohnula :)
      Měj se moc hezky, Petra

      Vymazat
  5. Veľmi zaujímavá reportáž doplnená skvelými fotkami.

    OdpovědětVymazat
  6. Hezká prohlídka, Péťo :-). No a skleněných dóz jsem si samozřejmě všimla hned!! :-D. Hned bych je brala ;-). Hezké pondělí přeji. ZaZa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Viď, já taky....ty maličké na koření, ty jsem nikde jinde zatím neviděla. Jsou boží!!! :)
      Zazi, měj se fajn, Petra

      Vymazat
  7. Peti, děkuji! Loosův rukopis je nezaměnitelný, už jsem se kochala na IG. Musím se k vám vypravit a podívat se na vlastní oči.
    Přeji hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já se chystám ještě na Brummelovu vilu. Ta by měla být, co se týká vybavení, nejlepší. Už se moc těším.
      Snad to i tobě někdy vyjde :)
      Měj se krásně, Petra

      Vymazat
  8. Ach, to kouzlo první republiky. Nádhera.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ano, to musela být nádherná doba. I když osudy většiny obyvatel těchto bytů nebyly úplně šťastné. Byli to židé, v meziválečném období si nechali domy a byty postavit a ani si je neužili. Buď museli emigrovat a po válce už jim nemovitosti vráceny nebyly a nebo zemřeli v koncentračním táboře. Snad se už nikdy nebude nic podobného opakovat......
      Dý, měj se hezky, Petra

      Vymazat
  9. To je krása ... rada som sa s tebou prešla po tak výnimočných priestoroch ... Peťka, maj sa dobre ... L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lauri, čím jsem starší, tím víc nacházím krás kolem sebe. Tohle prostě přichází až s věkem.....Jako mladá jsem to neviděla.....Je toho tolik, co člověk může obdivovat. Architektura, příroda, lidé.....viď?
      Měj se moc hezky, Petra

      Vymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra