čtvrtek 26. dubna 2018

Pampeliškový med

Pampeliškový med jsem letos vařila prvně. On je to spíše sirup, ale barvou, konzistencí a i chutí se medu od včel podobá, tak se mezi lidmi i pro ten pampeliškový vžil název med. 
Chutnala jsem ho už několikrát, vždy jsem od někoho nějakou lahvičku dostala a když jsem ho uvařit chtěla, byla sezona žlutě kvetoucích pampelišek pryč. Ale letos jsem si je, krásky jedny, ohlídala. Těch 400 kousků jsem měla natrhaných během chvilinky. To číslo vypadá trochu děsivě, ale trvalo to snad jen pět minut. Na louce za námi bylo totiž naprosto žluto......



Ingredience:
2 citrony
2 kg cukru krystal
2 l vody
400 ks květů pampelišek


Postup přípravy:
Květy vložte do velkého hrnce. Zalijte je vodou. Citrony omyjte, odstraňte kůru (to prý být nemusí, ale já ji raději oloupala), nakrájejte na kolečka, zbavte je pecek a přidejte je do hrnce s pampeliškami.




Vše dejte vařit. Od bodu varu asi 15 minut. Pak nechejte směs vylouhovat do dalšího dne.
Druhý den směs přecedíme, lehce i vymačkáme, přes plátno do čistého většího hrnce. Do získané pampeliškové šťávy přidáme cukr a za častého míchání směs vaříme 1,5 hodiny, než se med začne táhnout. Ke konci už od něj neodcházejte a míchejte velmi často, může při vaření pěnit a utíkat z hrnce. I proto je větší hrnec výhodou.


Hotový vroucí med nalijeme do čistých sklenic, uzavřeme víčkem a otočíme dnem vzhůru.

Vidíte to sluníčko, co pampelišky na louce pochytaly, zamčené ve skleničce?

Mějte pohodový den,

Petra

PS: Mili, děkuji ti za recept :)






28 komentářů:

  1. Ty fotky jsou tak pěkné, že mám chuť vařit taky!

    OdpovědětVymazat
  2. Máš ho krásný a tu vůni, kterou moc miluji, cítím až sem. Letos jsem nevařila, chci zkusit sedmikráskový...
    Peti, měj hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, to musí být sedmikrásek...marně přemýšlím, kam bych je u nás šla trhat, aby jich bylo dost. Držím palce, ať se povede :)
      Krásný den, Petra

      Vymazat
  3. Peťo, letos jsem ho nevařila, ale loni ano. A myslím, že ještě něco málo máme.
    Fotky jsou moc povedené.
    Hezké dny přeji. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, a používáte ho jen do čaje nebo i jinak?
      Měj se krásně, Petra

      Vymazat
  4. Petulko, krasne jsi vareni zdokumentovala fotkami😊. Jsem rada, ze ti med chutna a pokud ti vydrzi do zimy, do obdobi nachlazeni a chripek, urcite ti pomuze v leceni.
    Jak uz jsem ti psala, doporucuji i ten sedmikraskovy a bezovy s bylinkovymi prichutemi, ale to uz je na tobe. Zed sis vyzkousela, ze to neni zadna veda. Mej se moc krasne a zdravi at slouzi ! Treba zrovna za pomoci pampeliskoveho medu 😘😘😘
    Milana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mili, šlo to opravdu hladce :) Ještě jednou děkuju :)
      Měj se báječně, Petra

      Vymazat
  5. Taky občas tento med udělám. Letos ale nebudu, z pampelišek udělám dle Lauri pampeliškový olej.
    Krásně jsi ten Tvůj medík nafotila, člověku se zrovna sliny na jazyku sbíhají.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, taky jsem na něj u Laury koukala, a asi ještě vyrazím na louku :)
      Měj se krásně, Petra

      Vymazat
  6. Krásné fotky a moc pěkná lahvička. :-) Máš pro focení úžasný cit.
    Já jsem pampeliškový sirup mívala jako malinká ještě od prababičky. Přitáhli jsme jí domů tunu pampelišek a ona je pak musela zpracovat. :-) Minulý rok jsem ho dělala poprvé sama a letos, doufám, budu zase. Všechny tyhle "medy" mají jedinečnou chuť. Dělala jsi už třeba smrkový? Ten je taky báječný. Les ve skle. :-)
    Měj krásný pátek! Pa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dý, ten dělá občas kamarádka. Mňam :)
      Měj krásný víkend. Petra

      Vymazat
  7. Já ho ještě nevařila, ale za to jsem dělala ze smrkových větviček, tedy zelených výhonku.
    Konspirativně jsem se plazila s dcerou v borůvčí, maskovala se, dělala jsem, že tam nejsem, protože tohle jsem činila v KRNAPu, tudíž kdyby mne někdo chytil, nejenže by mi nakopal zadek, ale zaplatila bych pokutu jako mourovatá. chovala jsem se velice šetrně, ovšem ty nervy, Homolkovi hadr.
    Už nikdy, ty nervy za to fakt nestály.
    Pěkný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hned jsem si tě, skákající nenápadně od stromku ke stromku, představila 😀
      Ten med, po těch nervech, to musela být dobrota.....k nezaplacení 😂😂
      Simčo, krásný den, Petra

      Vymazat
  8. Péti, máš moc krásné fotky a pampeliškový med jsem dělala, když byly děti malé. Teď už dlouho ne. Měj pěkný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, často slýchám, že ho lidi dělají pro děti. Pravda je, že mému již 20 letému synovi zachutnal moc. Takže ho vlastně taky dělám pro děti 😀
      Přeji ti krásný víkend, Petra

      Vymazat
  9. Péťo, pampeliškový med jsme dělávali často, když jsem byla malá....je úžasný!! V každé lahvičce trochu sluníčka ;-). Připrav se, že dlouho nevydrží, pokud ho teda nemáš tunu :-)). Báječný večer přeji. ZaZa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám jen jednu dávku, nějakých 10 skleniček. Ale chutná nám moc ☺ tak nevím, jestli do příštího jara vydrží 😀
      Zazi, měj se prima. Petra

      Vymazat
  10. My sme tiež kedysi varievali. Peti, veľmi krásne si to nafotila. Peknu nedeľu prajem. D. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Danko, je škoda tu nádheru od přírody občas nevyužít, viď?
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  11. Už mám v hrnci :)).
    Hezkou neděli. J.

    OdpovědětVymazat
  12. Díky za připomínku.....já trhala jako malá holka pampelišky a babička medovala.-)))
    Hezký májový týden přeji. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, naše babičky uměly zpracovat snad vše, co narostlo. To byly hospodyňky. Pak mám pocit, že se to na mnoho let pozapomnělo a teprve teď, posledních několik let, začínají lidé kolem mne opět užívat darů přírody...a to je prima.
      Měj se moc hezky, Petra

      Vymazat
  13. Také jsem ho dělával, i sedmikráskový, ze smrkových výhonků a všechny jsou báječné. Vždy přidávám do čaje, ale vnoučata ho milují jen tak, lžičku do pusy a je to. Jen obsahují hodně cukru :o)). Letos vynechám, i když máme kolem sebe tolik pampelišek. Zaujal mne ten pampeliškový olej, jdu hledat jak se dělá.
    Péťo, měj pohodové dny.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, taky jsem ten olej viděla u Laury, vypadá opravdu zajímavě :) Ta příroda...ta toho pro nás má tolik :)
      Měj se krásně, Petra

      Vymazat
  14. Púpavový med alebo aj púpavové želé robím každoročne a nedám na neho dopustiť. Používam na sladenie do koláčov,čaju alebo polievam ním palacinky, lievance namiesto javorového sirupu. Fotky ako vždy nádherné. Prajem krásne slnečné dni.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na lívance a palačinky, to musí být dobrota :) Děkuji za tip.
      Měj se prima, Petra

      Vymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra