čtvrtek 1. října 2020

Estonský kringel


Pěkný den vám všem ツ 

Tak jak jste prožili prodloužený víkend? My trochu pracovně na zahradě, trochu odpočinkově a chvilkami i v kuchyni.  Ale k přetažení fotek do notebooku jsem se dostala až včera večer, tak jdu s tipem na pečení až teď. Třeba se vám to bude hodit na nadcházející víkend :o)
V pečení sladkého se poslední roky dost střídáme s naší Míšou. No, střídáme.... spíš strkáme. Míša je zdatná dortářka, dorty a dortíčky všemožných chutí, velikostí a tvarů peče ráda a často. Dorty já dělám naopak naprosto výjimečně, doháním to víkendovými buchtami na plechu a podobnými pečením. Ale zas tak často to není, dcera mě většinou předběhne. No, nestěžuju si. Ale hubnout do plavek se při tom nedá.  Ta moje vůle není tak silná ツ

Tentokrát jsem se k troubě ale postavila já a upekla Estonský kringel. 

Na internetu je nepřeberné množství receptů a návodů na jeho upletení, to vám tady asi nebudu detailněji popisovat.  Snad jen ingredience na mé oblíbené těsto:  

30 g čerstvého droždí
100 ml bílého řeckého jogurtu
200 ml vlažného mléka
600 g prosáté hladké mouky
80 g  rozpuštěného vlažného másla
4 lžíce cukr krystalu
1 lžička cukru krystalu do kvásku
1 ks vejce
1 ks vaječný žloutek
špetku soli





Teď jsem si uvědomila, že kringel peču vlastně jen v chladnějším počasí. V létě nikdy. Že by ta skořice pro zahřátí? Asi to tak bude..... Víkend moc teplý nebyl, tak na něj přišla chuť. Nakrojili jsme ho ještě vlažný. Nejraději máme ty křupavé, lehce okaramelizované okraje, s hrnkem mléka nebo dobré kávy.
 ♡

Co vy, máte nějaký sladký dezert, který vlastně děláte jen v zimě? A vánoční cukroví do toho nepočítám :o)

Mějte prima dny. 

Petra




24 komentářů:

  1. Peti,
    koláč vyzerá skvele, poznám ho, občas ho tiež pečiem :-)
    Premýšľala som, čo pečiem iba na jeseň a sú to tekvicové muffiny a tekvicový cheescake...
    Maj sa pekne,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adi, dýňové dezerty se u nás dělají málo. Manželovi dýně nechutná. No já si občas dám :)

      Vymazat
  2. Vypadá dost objemně, kringel pro válečníky!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Objemný tedy byl... Taky je nás tu tlupa válečníků, tak aby zbylo na každého :o)

      Vymazat
  3. Dělá ho sestra mojí kamarádky a vždy přesně o půlnoci ho ještě vlažný přináší k ohni. Je to tak skvělá tradice, přiznám se, grilované buřty mne neberou, spíš se těším na půlnoc až bude skoro teplý kringel a během patnácti minut ho spráskáme :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani se ti nedivím, vlažný kringel by zvítězil nad buřty i u mě :o)

      Vymazat
  4. Já spíše v zimě peču takové těžší moučníky z kynutého těsta.Přes léto a ještě i teď lehké koláče většinou z lineckého těsta.Zrovna se zítra na něj chystám,koupila jsem si maliny a borůvky.Syn tu bude mít na víkend dcerky.Název kringel jsem nikdy neslyšela a ani neviděla a docela mám chuť ho vyzkoušet.
    Myslím,že ho vyzkouším,ráda překvapuji své sestry a kamarádky.Opisuji recept a děkuji.Hlavně musím najít na internetu,jak se plete.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
  5. Vypadá to báječně, chuťová kombinace přesně pro mě :).
    U nás teď na podzim frčí cokoliv, co vypadá jako koláč nebo buchta, dnes to byl švestkový se skořicí. A taky ujíždíme na polévkách, které během roku normálně nevařím, tělo si asi řekne, co potřebuje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, je fakt, že třeba taková bramboračka s houbami, ta se u nás v létě nepodává. Na tu si počkáme až na chladnější dny. Jinak švestkový s drobenkou, to je TOP:)

      Vymazat
  6. Petro, připomněla jsi mi, že se kringel už dlouho chystám vyzkoušet, ale nějak na něj nikdy nedošlo. Mám z kynutého těsta trochu respekt, tak to nakonec vždycky odložím.
    Já asi žádný vyloženě zimní moučník nemám, když nepočítám tvarohovou štolu - tu peču jen v prosinci :)
    A obdiv a resoekt tvé dceři - peče náherné kousky (a určitě dobré)
    Měj se krásně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, i já mám ke kynutému těstu trochu respekt. Ale tohle těsto je fajn, jednoduché. Kdesi jsem se dočetla, že u kynutých těst je dobré ho míchat - propracovávat delší dobu. Klidně 10 minut, i když vypadá, že už je propracované dobře. Začne tam nějak fungovat lepek (neptej se mi jak, to nevím) a těsto pak po upečení vydrží mnohem déle vláčnější.
      Jestli se do něj pustíš, držím palce, ať se povede :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  7. Peti, ty pokušitelko! Kringel miluji, je to pro mě mana nebeská! Stejně jako ty ho peču většinou jen v chladnějším počasí, skořice je takové zahřívací koření. Evokujeme ve mě domácí pohodu, roztopená kamna, měkoučké deky a pochopitelně něco dobrého...
    Krásně si mě naladila... Vidím, že máš v receptu jogurt, ten tam určitě nemám.
    Měj příjemný pátek! Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, to je ono. Jsou jídla, která nemáme spojená jen s chutí, ale s celkovou náladou, pohodou. A ten kringel i u nás přesně takhle funguje. Jsem ráda, že v tom nejsme sami :o)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  8. Péti, tohle jsem nikdy nepekla. Ten tvůj vypadá skvostně a dala bych si. Měj pěkné dny.

    OdpovědětVymazat
  9. Znám z blogů; ale nikdy jsem recept nezkoušela. Já dost často peču štrůdl.

    OdpovědětVymazat
  10. Krásné sobotní ráno,bože ten vypadá fantasticky a úplně jsem si říkala,že bude i tak vonět.Nikdy jsem ho neměla , nejsem teda na pečení moc dobrá,ale recept si moc ráda uložím.Krásný víkend.

    OdpovědětVymazat
  11. Tak ten si tedy je- voní mi až sem !
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  12. Péti, jednou jsem ho pekla a moc nám chutnal. Děkuji za připomenutí, opět vyzkouším. Ten tvůj vypadá náramně, nedivím se, že ho ochutnáváte ještě za tepla. :o)
    Měj fajn sobotu. D.

    OdpovědětVymazat
  13. Tak tohle vidím poprvé a hned jsem se do toho zamilovala. :D Děkuji za recept, ráda to vyzkouším.

    OdpovědětVymazat
  14. Petro, tak ten je ukázkový. Už jsem jej viděla kolikrát, ale ještě jsem na něj nenašla odvahu.
    Pěkný sobotní večer. Jitka

    OdpovědětVymazat
  15. Krásně se Ti kringel povedl. Také ho děláme, ale jen výjimečně.
    Zdraví Marie

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra