sobota 17. října 2020

Santiniho Mariánská Týnice

 

Krásný den, přátelé.

Dnes vás zavedu k nám, na západ Čech. Čtyřicet kilometrů severně od Plzně, kousek od města Kralovice do malinké obce Mariánský Týnec. V ní se nachází Mariánská Týnice. Soubor staveb, které navrhl jeden z našich nejznámějších barokních architektů, Jan Blažej Santini Aichel. 
Sama se tu o něm nebudu rozepisovat, vypisovat tu dopodrobna jeho životopis. Na netu je k nalezení mnoho stránek nejen o jeho osobě, ale i o jeho stavbách na území České Republiky. 
Pro vaši lehkou představu o vzniku a osudu tohoto architektonického barokního skvostu snad jen několik řádek:
Mariánská Týnice u Kralovic není, ač se to na první pohled může zdát, zámek. Je to vrcholně barokní areál kláštera s poutním kostelem Zvěstování Panny Marie, s ambitem a proboštstvím (na první fotce v popředí), které dal vybudovat plaský klášter podle projektu Jana Blažeje Santiniho v letech 1711–1768. Dnes je tato významná kulturní památka ve vlastnictví Plzeňského kraje a ve správě Muzea a galerie severního Plzeňska. Na začátku 20. století byla na pokraji zkázy, protože po zrušení plaského kláštera, k němuž patřila, od roku 1785 nenašla odpovídající využití a trvale chátrala, až se v roce 1920 zřítila kupole kostela. Spásou pro nádherný, ale zanedbaný objekt, bylo zřízení muzea, které sídlí v prostorách proboštství od roku 1952. Od roku 1993 probíhá památková obnova, na rekonstrukci kupole, věží, střech, kaplí, ambitu a umělecké výzdoby i úpravy exteriéru bylo během dvaceti let vynaloženo cca 40 milionů korun. Mariánská Týnice prošla během 20. století téměř zázračnou proměnou, kdy se ze zdevastované ruiny stala obdivovanou památkou, která patří k nejlépe udržovaným v Plzeňském kraji.




Několik fotografií z kostela:
Věřili byste, že je kulisou oltáře iluzivní  architektonická malba? A je dokonce dochovaná původní. 



kupole s tzv. vrcholovou lucernou




západní ambit

malby kaple v ambitu

malby kaple v ambitu


Možná víte, že se Santiniho dokonalá díla vyznačovala svojí naprostou symetričností, dokonalým vyvedením v měřítku čtverců a kružnic. Mariánská Týnice se tomu trochu vymyká. Ne snad, že by to tak její architekt chtěl, ale v dobách výstavby už nedošlo na druhý, protipólný ambit na východní straně kostela. A možná jste už taky zaznamenali v naší době poměrně ojedinělou informaci, že se v současné době tato po staletí chybějící část dostavuje:


Vstup do současné dostavované části není návštěvníkům umožněn, ale obrázek jistě mnohé napoví. Možná i lépe, než kdybych to fotila já na místě. Ptačí perspektiva je pro představu o přístavbě určitě zajímavější ツ Když si rozkliknete odkaz na mapy, máte možnost ji vidět téměř v přímém přenosu.

Mariánská Týnice je překrásná. A stále aktivně žije. Pořádají se tu různé společenské akce, koncerty, jarmarky, svatby..... V prvním patře probošství je výstava života na počátku 20. století,  můžete se tak přenést do tehdejší kovárny, hospody, nebo třeba i do školních lavic a podle rozvrhu zjistit, že tehdejší děti měly ve čtvrtek volno.  Pravda je, že musely chodit ale i o sobotách. To já jsem raději za volný celý víkend ツ







Dnes jsem do článku přidala hodně fotek. Prostě mi bylo líto vám je neukázat a to věřte, že jsem si jich hodně ještě nechala schovaných.  Fotky ale stejně zprostředkují zážitek jen trošku. Tak až budete mít cestu na severní Plzeňsko, zajeďte si i do Mariánského Týnce. To místo je fakt kouzelné.

Mějte prima dny,
Petra




23 komentářů:

  1. Peti, ach! Mariánská Týnice je mezi několika většímu stavbami Santiniho, kterou jsem ještě na vlastní oči neviděla. Kochám se a vzdychám, zastávku jsem měla naplánovanou na květen při cestě na Šumavu. Nejelo se nikam...
    Podobně nedostavěný je i kostel ve Křtinách, ale pochybuji, že by se tam plánovala dostavba. Děkuji za krásné fotky, info i odkaz - unikátní projekt.
    Měj hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, Křtiny jsem neviděla. Ale toužím je navštívit :) No, je vlastně moc míst, která bych ráda navštívila :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  2. Petro,klášter je nádherný a je dobře,že je o něj postaráno.Nádherné jsou i malby.Také jsem měla v plánu pár klášterů a snad třeba na jaře se plány splní.
    Děkuji za nádherné fotografie.
    Měj hezké a klidné dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, teď to bude těžší. Snad ta špatná doba brzo pomine.
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  3. Péti, v Mariánské Týnici jsem byla dvakrát, ale ani jednou jsem se nedostala do kostela a ani do ambitu. Ty malby v kapli jsou nádherné, asi si tu návštěvu budu muset do třetice zopakovat. Kudy se chodí do ambitu, přes muzeum?
    Přeji Ti krásnou neděli. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Dášo, do ambitu se jde z kostela. A do něj se dostaneš přes muzeum. Stojí to za to :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  4. Je to fakt krása. Škoda, že pro mne docela z ruky!
    Klidnou neděli!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, Čechy jsou stejně překrásné celé. A vím, že i u vás je tolik nádherných míst :)
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  5. Úžasná stavba! Před rokem jsme to o jarních prázdninách vzali přes Kutnou Horu a jen díky Santinimu jsem o ní napsala dva články. Jeho stavby jsou úchvatné, úmyslně jsme vynechali Chrám Svaté Barbory, nejznámější stavbu v Kutné Hoře, a raději prošmejdili Kostnici s hřbitovním kostelem a Katedrálu Nanebevzetí Panny Marie a svatého Jana Křtitele, byl to silný zážitek.

    OdpovědětVymazat
  6. Nádhera! Byli jsme tu před pár lety. Je to krásné místo.
    Santiniho stavby mám ráda.
    Děkuju za krásné fotky.
    Přeju pohodový víkend.

    OdpovědětVymazat
  7. Zajímavé místo; pro mě neznámé. Díky za rozšíření cestovatelských obzorů.

    OdpovědětVymazat
  8. Petro, díky za tip. Přiznám se, že jsem o této památce nevěděla. Určitě stojí návštěvu. A je skvělé, že se tak krásnou stavbu povedlo zachránit.

    OdpovědětVymazat
  9. Péti, díky za krásnou reportáž z místa, kde jsem nikdy nebyla. Měj pěkný vstup do nového týdne.

    OdpovědětVymazat
  10. Nádherný klášter. Ideální místo pro natočení nějakého kvalitního historického velkofilmu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky bych si to uměla představit. A hlavně, co by kamenem dohodil je klášter Plasy. Měli by najednou 2 Santiniho překrásné lokace :)

      Vymazat
  11. Krásné obrázky i povídání. Nevím zda se tam někdy dostanu, každopádně díky vám jsem zase nakoukla na nějaké krásné místo. Děkuji za krásný článek. :)

    OdpovědětVymazat
  12. V takové kráse člověka napadají vzletné myšlenky, barvy počechrají a minulost je víc hmatatelná, je víc na dosah a může hýčkat fantazii.
    Osobně mne nejvíc nadchla ta překrásná kulisa modré oblohy.
    Děkuji za příjemný výlet, obohatil mne v současné šedi a nabídl tuto destinaci jako skvělý nápad na výlet.

    OdpovědětVymazat
  13. Krásné místo, nikdy jsem tam nebyla. Ale tvé potěší. Díky za výlet. Klidné dny přeji. J.

    OdpovědětVymazat
  14. Předchozím čtenářům se omlouvám za ty dvě hrubky "děti měli a museli" :o) fuj :o)
    Už jsem to opravila :)

    OdpovědětVymazat
  15. Severní Plzeňsko a východní hranice Karlovarského kraje je moje srdeční záležitost ( http://manupropria-mokopa.blogspot.com/2009/08/cisterciacka-marianska-tynice.html ) Chalupařím za lesnatým kopcem asi šest kilometrů od Mariánské Týnice... Děkuji za krásné fotky Mokopa

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra