sobota 20. října 2018

Léto v truhlíku

Stále se bráním tomu, sundat truhlíky z lodžií. Taky není důvod. Muškáty dělají jako každý rok radost ještě dlouho do podzimu. Často je sklízím až s prvním sněhem. Vloni nám vydržely do konce listopadu.


Neznám snad vděčnější kytky. Prominou občasné zapomenutí zalití,  naopak, ještě jim to prospěje. Mám je v obyčejných truhlících. Je mi líto je vyhazovat a kupovat nové, samozavlažovací, když tyhle ještě slouží ;) 
Muškáty přežily naprosto bez potíží i desetidenní péči našeho syna, který se o ně staral po dobu naší dovolené. A to určitě každý pochopí, že to pro ně bylo těžké období ☺️.  A hlavně, já na těch našich lodžiích nic jiného pěstovat neumím. Opírá se do nich sluníčko od dopoledních hodin až do večera. Při parném horku  se tam nedá ani stát, jak jsou i díky tmavému nátěru dřevěného obložení rozpálené. A zároveň při dešti do truhlíků prší. A tuhle kombinaci mi převislé muškátky zvládají na jedničku. Už jsem zkoušela i jiné  rostliny, ale bez velkého úspěchu. 



Občas k nim přidám pár rostlinek lilku jasmínokvětého. Roste dlouhými divokými  šlahouny a krásně kvete. Je ale mnohem náročnější na přísun vody. I přes to mu málokdy odolám :)



Jaké máte zkušenosti s balkónovkami vy? Na příští rok hledám nějaké rostlinky na balkón do práce. Podmínky stejné.... téměř celodenní sluníčko, déšť, navíc by měly zvládnout víkendový výpadek v zalévání (v práci mám samozavlažovací truhlík, tak to by snad nemusel být takový problém, i když třeba zrovna pro ty lilky by to problém už byl) a nesmí z nich nic opadávat. Sousedka pod námi není takový milovník přírody a okvětní lístky muškátů  by padaly k ní. Neznáte nějakou převislou rostlinku, která by to zvládla? Letos jsem měla batáty. Rostly skvěle,  ale nekvetou......

Pochlubte se, co pěstujete vy? :)

Mějte krásný víkend, Petra




30 komentářů:

  1. Máš ich naozaj veľmi pekné ... :)Toto počasie babieho leta muškátom praje ... Tiež pestujem muškáty, ale klasické ... Tie mi lepšie prezimujú. A práve teraz kvitnú ako divé ... Škoda, že sa bude už len ochladzovať ... Peti, prajem krásnu nedeľu ... L-

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak je to každý podzim, viď 😊 V tom nejlepším je pak s nimi rychlý konec....
      Krásný večer, Laury.
      Petra

      Vymazat
  2. Krásně Ti tedy muškáty kvetou. Já už je mám skoro všechny zazimované.
    Mám ráda muškáty převislé i klasické-stojaté. Ty tak neopadávají. Letos se hodně zadařilo sousedce převislým petuniím. Jenže ty jsou přeci jenom náročnější nežli muškáty.
    Hezký sobotní večer a příjemnou zítřejší neděli!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já Petunie neumím..... Už jsem je pěstovala, ale vždy mi vydržely do půlky léta a pak byly nahoře bez květů a listů a kvetly jen na koncích. Asi si na ně seženu nějaký chytrý návod 😂
      Měj prima dny, Petra

      Vymazat
  3. PRECIOSAS LAS FLORES!!!
    ACA YA OTOÑO.
    SALUDITOS

    OdpovědětVymazat
  4. Péťo, muškáty máš stále krásné !Já převislé také zkoušela, ale nikdy jsem je neměla tak hezky převislé. Od loňska tedy pěstuji vzpřímené muškáty a stále je také na oknech mám pěkné!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty vzpřímeně mám, Ilonko, taky ráda. A v kolika barevných variantách se dneska seženou, viď 😊
      Měj se hezky. Petra

      Vymazat
  5. Péťo, prosím tě, kolik rostlinek máš v jednom truhlíku. Já jsem na ty klasické, převislý byl jen jeden. Letos jsem dala i petunky, ale vrátím se k muškátům, vydrží.
    Hezkou nejen neděli měj. J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, mám 3 rostlinky v 60 centimetrovém obyčejném truhlíku. Na jaře kupuji takové to balení po 10 ks. Když je sázím, nejsou tam skoro vidět 😁
      Měj se krásně. Petra

      Vymazat
  6. Já se přiznám, že nepěstuju nic. Já nejsem moc zahradnicko-pečovací typ, takže bych nejspíš libovolné kytky zahubila.Prakticky vyzkoušenou na dvou vřesech. Ani jeden nepřežil Vánoce (koupeny na podzim). Na chalupě (odkud se občas pochlubím nějakou fotkou) o kytky pečuje převážně máma (já ani nepoznám, co vyplet a co ne :-/). "Moje" jsou jen netřesky - ty vydrží i mou péči. Navíc máme doma balkón na jih a zasklený, takže si ani moc nevím rady, co by tam mohlo jít - pokud svítí sluníčko, rozezhřejí si tam parapety tak, že na na ně nedá položit ruky ani v lednu. Možná nějaké sukulenty...

    OdpovědětVymazat
  7. Peti, musím říct, že by u tebe mohli fotit reklamní fotky do katalogů! Máš to pevně v rukách, kdo umí, ten umí! I já mám okna do ulice na jihozápad, po mnohých pokusech vím, že tam přežijí právě jen ty muškáty. I když letos stejně dostaly zabrat a teď jsou krásnější než v létě. Ty vzpřímené asi tolik nepadají...
    Přeji krásnou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, to horko v létě na nich bylo znát. Ale rychle se zmátořily. Ty vzpřímené bych mohla zkusit, díky ;)
      Krásný večer, Helenko.
      Petra

      Vymazat
  8. Péti, to je nádhera!!! Já nějak muškáty nemusím, nikdy jsem je neměla, nevím proč. Možná mi přišly takové fádní, moje slovenská babička neměla nic jiného a v celé její vesnici nic jiného nebylo, to je vzpomínka z dětství. Ale po tvých krásných truhlících, já dávám většinou surfinie, fuchsie či begónie, ty ještě všude drží, možná změním svůj přístup. Měj pěknou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U mě je to vlastně, Marti, z nouze ctnost. Mně na těch lodžiích opravdu nic jiného pěstovat nejde. Nic jiného tam neumím. 😁
      Tak jsem to za ty roky nějak vypilovala.
      Krásný večer, Petra

      Vymazat
  9. Dokud jsem neměla zahradu, kompenzovala jsem si to právě převislými muškáty, bohužel máme pod balkonem alej bříz a pravidelně to končilo padlím. Zkusila jsem různé varianty vzpřímených muškátů, které jsou výrazně odolnější a u těch jsem už zůstala.
    Na zahradě zkouším ledacos, ale mým top favoritem jsou begónie, mám i převislé a rozhodně příští rok jich bude daleko víc, barevná škála je obrovská a já ty květy doslova zbožňuju.
    Chtěla bych příští rok zkusit podle tvého ty batáty, protože mne to u tebe doslova nadchlo a nepotřebuji, aby to zrovna kvetlo, i listí dokáže dělat parádu a mám to už zapsané, děkuji za inspiraci.
    Máš balkony jako staří " bavorácí ", nádhera.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Batáty jsou skvělé, to přímé slunce zvládly bezva.
      Jinak begónie mám moc ráda, jen mi to sluníčko nevydrží. A občas mi je zláme vítr. Tak jsem je letos ani nedávala. Máš je nějak zajištěné proti zlomení?
      Měj se prima, Petra

      Vymazat
  10. Péťo, máš muškáty stále překrásné, já ty převislé mám také ráda, ale už jich pěstuji méně a nepřezimovávám je, protože mi je vždy přes zimu v zimní zahradě napadly mšice. Tak jsem postupně přešla na vzpřímené, ty zimu přežijí skvěle. Krásně kvetou fuchsie, mívám je v závěsných kulatých samozavlažovacích nádobách, v truhlíkách nemám zkušenost.
    Krásné dny měj.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, já je taky nezimuji. Nikdy tu zimu nepřežily v dobré kondici. Byly pak na jaře vytáhlé, hubené.... Tak už kupují každý rok nové. Jen ty vzpřímené zimuju jako ty.
      Fuchsie jsou krásné, ty se mi líbí moc ;)
      Měj prima dny. Petra

      Vymazat
  11. Tak s kytičkami na balkoně neporadím , nejsem ta správná zahradnice:)
    Ale ty jsi vypěstovala obrovskou nádheru.
    Moc se mi to líbí a já jen obdivuji. Dneska si dám zrovna odpoledni vycházku do botanické.

    OdpovědětVymazat
  12. Péťo muškáty máš opravdu nádherné ani se nedivím, že je nechceš sundat. Já mám stejný problém- na balkon svítí sluníčko a muškáty jsou jediná kytí, která snese takové podmínky. A teď jsou jeden květ, takže je ještě ponechám venku. Pa Romana

    OdpovědětVymazat
  13. Péti,nádherné muškáty.My máme balkon v paneláku na jih,slunce tam pere od dopoledne do večera,mívala jsem taky muškáty,zkoušela jsem převislé,ty mi moc nešly,tak mívám jeden,dva truhlíky,jak kdy vzpřímených.Ty fakt umíš.Je radost,chodit na tvoje stránky.Ráda se u tebe kochám,inspiruji,zkouším Tvoje recepty.Přeju krásné podzimní dny.Marťa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, i ty měj krásné podzimní dny. Letos stojí opravdu to počasí za to, viď 😊
      Petra

      Vymazat
  14. Muškáty vašemu domečku moc sluší.
    S výběrem balkonovek ti bohužel neporadím. Truhlíky na oknech nemám, jen pár květináčů pod pergolou s mými prvními zkušebními vzpřímenými muškáty. Pořád žijí, mimochodem, takže si příští rok rozšířím obzory. :-)
    Měj krásné dny, pa.

    OdpovědětVymazat
  15. Peti,ty bydlíš v Tyrolsku?:-)
    Fakt krásné truhlíky.
    Úplně tě chápu, mít balkon k jihu,vlastně letos kamkoliv, jediná jistota jsou tyto muškáty.
    Mám to stejně, zkoušela jsem kde co, ale muškáty a jasmíny jsou jistota,že přečkají všechno.
    Tak ať nám ještě chvilku dělají parádu;-).

    OdpovědětVymazat
  16. Péťo, takovéto truhlíky převislých muškátů vždy obdivuji, takže i u Tebe. Docílit bohatého květenství není asi jednoduché, mně se to dříve nikdy nepovedlo, takže nyní pěstuji pár vzpřímených muškátů a ty mi kvetou krásně. U nás dnes ráno už přízemní mrazíky, tak přemýšlím,kdy je začnu uklízet. Snad ještě pár dní vydrží. Tvými převisy se stále kochám.
    Přeji fajn dny. D.

    OdpovědětVymazat
  17. Peti já jsem byla letos poprvé bez převislých muškátůů. Zkouška něčeho nového v truhlíku.Na východní straně domu jsem měla petunie..tam moc krásné. Na západní straně to holky nedaly, tam mi vedou bábinky.. muškáty klasické.😉
    Tvé truhlíky jsou nádherné. Měj se moc krásně.Z🖤

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za návštěvu blogu i milé komentáře, kterých si velmi vážím.
Mějte se krásně, Petra